اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

دود تصمیمات دولت به چشم تولیدکنندگان و صادرکنندگان رفته است

به گزارش صنعت كار، صادرات بخش معدن و صنايع معدنی در سال های اخير با تشديد تحريم های نفتی نقش مهمی در اقتصاد ايفا كرده است و توانسته سهم زيادی از صادرات غير نفتی را به خود اختصاص دهد، درنتیجه امروز صادرات بخش معدن نیازمند حمایت های هرچه بیشتر از سوی دولت است.

بخش معدن و صنایع معدن سال 99 را با مشکلات فراوانی از جمله وضع تحریم ها، شیوع کرونا و تصمیمات ناگهانی پشت سر گذاشت و امروز به چشم امید به 1400 دوخته است.

مانع تراشی در برابر صادرات را باید از اصلی ترین مشکلات فعالان زنجیره فولاد در سال گذشته دانست، اتفاقی که توانست صادرات فولاد در 99 را نسبت به 98 کاهش دهد.

مهرداد اكبريان رييس انجمن سنگ آهن ايران در نشست كلاب هاوسی به وضعيت صادرات بخش معدن و صنايع معدني پرداخت و گفت: مشكلاتی كه امروز گريبان زنجيره فولاد را گرفته است ناشی از ترسیم نقشه راه فولاد در شرایط مساعد سال های گذشته و همچنین تصمیمات اتخاذ شده دولت در شرایط تحریمی است که در نهایت به ضرر تولید و صادرات شده است.

اکبریان معتقد است، در شرایط فعلی باید به دنبال راهکارهای کوتاه مدت بود تا با استفاده از آنها بخش تولید از مشکلات رها شود.

وی افزود: اگر سال 1400 تمام اين مشكلات به گوش مسئولان رسيده و اجرايی شود می توان به روزهای پيش رو اميدوار بود در غير اين صورت وضعيت نااميد كننده خواهد بود.

اكبريان همچنین معتقد است اگر محصولی در حلقه های میانی با مازاد تولید باشد چه بهتر که آن را صادر کرده و ارز مورد نیاز خود برای توسعه را تامین کند.

وی افزود: اين موضوعی است كه بارها در جلسات با دولت مطرح شده است. البته در حوزه سنگ آهن به ويژه سنگ آهن های مگنتيت عيار بالا به دليل نياز بازار داخلی در حال حاضر صادرات آن مقدور نخواهد بود.

وی تصريح كرد: به طور قطع صادرات سنگ آهن عيار بالا در سال 1400 همچنان ممنوع خواهد بود.

اكبريان با اشاره به سنگ هايی با عيار پايين هماتيت، افزود: باتوجه به اينكه مصرف در بازار داخلی كم است و سرمايه گذاری چندانی در معادن هماتيت انجام نشده، صادرات آن آزاد است.

به گزارش صنعت کار، درواقع امروز بخش معدن چشم به سال 1400 و انتخابات دوخته است تا دولت جدید با تصمیمات حمایتی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان همراه شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا