اخباربرترخودرو

هشدار قطعه سازان به توقف تولید از خردادماه/ کمبود ورق با سیستم جدید تخصیص

به گزارش صنعت کار، موانع تولید در صنعت خودرو در حالی روز به روز در حال افزایش است که هنوز در نخستین ماه سال جهش تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها قرار داریم. صنعت قطعه به عنوان زنجیره تامین و رگ حیات صنعت خودرو این روزها با کمبود مواد اولیه تولید دست به گریبان است. کاهش سهمیه ورق فولادی قطعه سازان که زمزمه های آن از ماه های پایانی سال گذشته شنیده می شد این روزها با اتمام ذخایر قطعه سازان تبدیل به دغدغه تازه ای برای فعالان این صنعت شده است. در حالی قطعه سازان به فروش سهمیه ورق تخصیصی متهم هستند که برخی از این قطعه سازان کوچک که تعداد آن ها به حدود 250 قطعه ساز می رسد، ورق مورد نیاز خود را از دو شرکت ساپکو و سازه گستر و با قیمت روز تهیه می کنند و فروش ورق با این قیمت به طور قطع هیچ صرفه اقتصادی برای آن ها نخواهد داشت.

این شرایط در حالیست که تعداد زیادی از قطعه سازان امکان خرید ورق از بورس کالا را ندارند وبه ناچار برای تامین نیاز خود ناگزیر به روی آوردن به بازار آزاد هستند که به طور قطع این روند منجر به افزایش قیمت تمام شده آن ها می شود.
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی می گوید: اعتراض خود را به معاونت امور صنایع اعلام و از آن ها درخواست کرده ایم تا اسامی قطعه سازان متخلف که نسبت به فروش سهمیه ورق خود اقدام کرده اند را اعلام کنند اما مسئولان تاکنون از این کار سرباز زده اند.
وی می افزاید: هیچ قطعه سازی هم اکنون راضی نیست تا ورق تحت اختیار خود در بازار آزاد بفروشد و دلیلی برای این کار وجود ندارد.
نجفی منش با تاکید بر این که میزان ورق پیش بینی شده برای قطعه سازان ، پاسخگوی نیاز آن ها نخواهد بود، تصریح می کند: اعتراض خود در این باره را اعلام کرده ایم چرا که در حال حاضر کار به سختی در حال انجام است.
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در ادامه در خصوص وضعیت اختصاص ورق مورد نیاز قطعه سازان کوچک از سوی سازه گستر و ساپکو نیز اظهار می کند: تا پیش از این قطعه سازان کوچک سهمیه خود را از این دو شرکت دریافت می کردند اما هم اکنون سهمیه سازه گستر و ساپکو نیز رو به اتمام است و تنها تا خرداد ماه امکان تخصیص سهمیه وجود دارد.
وی یادآور می شود که وضعیت تولید قطعه سازان از خردادماه با شرایط پیچیده ای روبرو خواهد شد این در حالیست که مذاکرات ما برای اصلاح سهمیه ورق تخصیصی به قطعه سازان ادامه دارد.
پیش از این رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز به خبرنگار گفته بود که گزارشاتی مبنی بر فروش سهمیه ورق تخصیصی به صنعت قطعه از سوی برخی از قطعه سازان دیده شده از این رو در تلاش برای کاهش سهمیه تخصیصی هستیم.
 این در حالیست که پیش از این  قطعه سازان با تکیه بر سیستم مچینگ نسبت به خرید اقدام می کردند که این سیستم از سال 98 قطع شده و وزارت صمت نیز با این بهانه سهمیه قطعه سازان را در سامانه بهین یاب مورد بازنگری قرار داد و ارقام غیرواقعی و کمتری را به عنوان نیاز قطعه سازان مطرح کرد به طوری که سهمیه 100 تنی به جای 500 تن به یکی از قطعه سازان اختصاص یافت.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا