اخباربانک و بیمهبرتر

صعود مجدد بورس های جهانی

به گزارش صنعت کار، در آماری امیدوارکننده برای اقتصاد آمریکا، رشد بخش خرده فروشی در ماه مارس ۹.۸ درصد بوده که این رشد ۱۲.۵ درصد بیشتر از رشد این بخش در ماه قبل و بالاترین رقم ماهانه ثبت شده از ماه می سال قبل تاکنون بوده است. با توجه به نقش بالای این بخش در رشد اقتصادی آمریکا انتظار می رود این آمار روی رشد فصلی تاثیر به سزایی داشته باشد. به گفته دفتر سرشماری آمریکا، پوشاک با رشد ۱۸.۳ درصدی و خدمات غذایی با رشد ۱۳.۴ درصدی، نقش زیادی در ثبت این رشد داشته اند.

نتایج مطالعات جدید صورت گرفته توسط موسسه ای پی اف آر نشان می دهد با وجود رشد سریع تر اقتصاد چین در مقایسه با آمریکا، سرمایه گذاران خارجی تمایل بیشتری به خرید سهام شرکت های آمریکایی در مقایسه با همتایان چینی دارند. چین نخستین کشور جهان بود که با شیوع گسترده کووید مواجه شد و اکنون وضعیت بهتری در مقایسه با دیگر کشورها دارد. تا نیمه نخست آوریل حدود ۱۸۰ میلیارد دلار در بورس آمریکا سرمایه خارجی جذب شده که این رقم در چین حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

در ادامه روند صعودی نرخ تورم آمریکا در ماه های اخیر در نتیجه مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به مارس با ۰.۹ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۲.۶ درصد رسید که این نرخ تورم، ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۲۶ ماهه اخیر بوده است. فعالان اقتصادی کماکان نسبت به حفظ تورم در محدوده دو درصدی امیدوار باقی مانده اند.

در حالی که شمار مرگ و میر در آمریکا رو به کاهش رفته، دور جدید شیوع کرونا در اروپا و آمریکای لاتین باعث شده است تا شاهد رکوردشکنی مجدد کشته های کرونایی به ویژه در برزیل باشیم. در نتیجه وادار شدن دولت ها به اعمال محدودیت های مجدد، رشد اقتصادی این کشورها که عموما بازارهای بزرگ شرکت های آمریکایی نیز هستند کاهش خواهد یافت و این مساله باعث نگرانی سهامداران شرکت های بزرگ آمریکایی از کاهش سودآوری فصلی شده است.

تا پایان ماه فوریه نرخ بیکاری در منطقه یورو بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۸.۳ درصد رسید. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۹۵۳ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۵۷۱ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.

در حالی که موج جدید کرونا اروپا را در نوردیده و در آمریکای لاتین نیز روند شیوع بیماری کماکان در سطح نگران کننده قبل باقی مانده است، در آمریکا نیز احتمالا شاهد خیزش مجدد ویروس خواهیم بود. دکتر آنتونی فاوچی- رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا در اظهاراتی که معامله گران را نگران کرده است، گفت: هم اکنون در مرحله بسیاری قرار داریم و با کوچک ترین اشتباهی شاهد آغاز موج چهارم شیوع بیماری کووید-۱۹ در آمریکا خواهیم بود.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد با بهبود نسبی در روند مبارزه با کرونا، متوسط رشد اقتصادی امسال جهان ۶.۰ درصد خواهد بود که این رقم نسبت به گزارش قبلی که در ماه ژانویه منتشر شده بود، ۰.۵ درصد بهبود یافته است. پس از رشد منفی ۳.۳ درصدی در سال قبل، انتظار می رود متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده مثبت ۴.۴ درصد باشد. با این حال طبق گفته گیتا گوپیناث- اقتصاددان ارشد این نهاد- احیای رشد اقتصادی در نقاط مختلف یکسان نخواهد بود.

اتاق بازرگانی آمریکا با انتشار گزارشی نسبت به مخاطرات برنامه دولت بایدن برای سرمایه گذاری دو تریلیون دلاری در زیرساخت های اقتصاد آمریکا هشدار داده است. به گفته این اتاق، منابع مالی این طرح قرار است از طریق افزایش محسوس مالیات ها تامین شود که این مساله باعث کاهش رقابت پذیری اقتصاد آمریکا در سطح جهان و سرعت احیای رشد اقتصادی خواهد شد که دقیقا متضاد چیزی است که این بسته پیشنهادی هدف گذاری کرده است.

تاکنون بیش از ۱۳۹ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۳۹۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۹۹۱ هزار و ۷۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۷۸ هزار و ۲۸۲ نفر، برزیل با ۳۶۲ هزار و ۱۸۰ نفر، مکزیک با ۲۱۰ هزار و ۸۱۲ نفر، هند با ۱۷۴ هزار و ۱۷۱ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۱۹۱ نفر بوده است.

دریک هالپینی – تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی – گفت: به طور کلی هنوز ریسک های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آن که هنوز نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن های موجود در برابر گونه های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده اند. اینکه تنش های ژئوپلتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۹۹۵.۵۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۹۷ درصد صعود تا سطح ۴۱۶۴.۵۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۲ درصد صعود در سطح ۱۴ هزار و ۲۴.۵۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۶۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۸۳.۵۰ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۵۵.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۱ درصدی در سطح ۶۲۳۴.۱۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۲ درصد پایین رفت و به ۸۵۷۱.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۰۷ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۴۹.۶۲ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۷۹۳.۱۴ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” ریزش ۰.۶۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۴۸.۹۷ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۵۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۵۸.۶۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۶۳.۳۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۱۲ درصدی به ازای ۶۶.۸۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۱.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۶۵.۷۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۸۸ درصدی به ازای ۲۵.۹۶ دلار مبادله شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا