اخباربانک و بیمهبرتر

معاملات بورس در روزهای پایانی فروردین ماه مثبت می‌شود؟

به گزارش صنعت کار، پیمان حدادی روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را ارزیابی کرد و افزود: در چند روز اخیر مهمترین مشخصه معاملات در بازار سرمایه کاهش چشمگیر ارزش معاملات بود، به گونه که معاملات خرد سهام در روزهای متوالی به کمتر از یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان در روز رسید.

وی اظهار داشت: در هفته ای که گذشت کمترین ارزش معاملات از نیمه دوم سال ٩٨ تا به امروز به ثبت رسید که این موضوع همچنان باعث پا برجایی نگرانی سهامداران و افزایش عرضه در بازار شد.

حدادی اظهار داشت: رکودی که همچنان در بازار ادامه دارد باعث افزایش فشار فروش به خصوص در نماد سهام شرکت های کوچک می شود و امکان دارد عمدتا به لحاظ بنیادی از شرایط مناسب تری نسبت به سهام بزرگ بازار برخوردار نباشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با قرار گرفتن شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد تحرک هایی در سهام شرکت های بزرگ بازار ایجاد شد، از اواسط هفته نمادهای بزرگ مورد استقبال بازار و سهامداران قرار گرفتند و حتی در روز سه شنبه این سهام به صف خرید رسیدند و شاهد وجود معاملاتی معقول در سهام این شرکت ها بودیم.

وی اظهار داشت: اخبار منتشر شده در برخی از سایت ها مربوط به غنی سازی ٦٠ درصدی اورانیوم توسط ایران و تنش هایی که در رابطه با بحث کشتی اسراییلی به وجود آمد باعث شد تا شدت عرضه در بازار در آخرین روز معاملاتی هفته افزایش پیدا کند و دوباره شاهد ترس سهامداران از سرمایه گذاری و افزایش فشار فروش در این بازار باشیم.

حدادی به روند معاملات بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در هفته ای که گذشت نوسان خاصی در قیمت جهانی وجود نداشت و بازار جهانی تاثیر مثبت یا منفی خاصی را بر معاملات بازار سهام نداشتند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی قیمت جهانی یا مولفه های بنیادی می توانند تاثیر مثبت و منفی بر بازار سهام داشته باشند که نقدشوندگی در بازار وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که در بازار سهام شاهد صف های فروش متوالی باشیم و طی روزهای زیادی این روند در بازار وجود داشته باشد همچنین در کنار آن نقدشوندگی در بازار وجود نداشته باشد به بحث ارزندگی در بازار دست پیدا نخواهیم کرد.

حدادی روند معاملات بورس در هفته آتی را پیش بینی کرد و گفت: به نظر می رسد که روند بازار سهام در هفته پیش رو با توجه به طرح جدید سازمان بورس مبنی بر انتشار اوراق توسط شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ ها و همچنین خرید سهام از طریق منابع حاصل از اوراق به سمت خروج از رکود و بهبود روند معاملات پیش برود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این بهبود معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار خواهد بود، گفت: اگر بهبود معاملات سهام بزرگ در روزهای آینده ادامه دار باشد می‌توان این امید را داشت که این روند به کلیت بازار سرایت کند و شاهد جمع آوری صف های فروش در شرکت های کوچک باشیم.

وی ادامه داد: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد همچنان بازار با عدم وجود خریدار موثر دست و پنجه نرم می کند و از صف های فروش کاسته نخواهد شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته ای که گذشت (چهارشنبه، ۲۵ فروردین ‌ماه) با ۶ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن افت کم رمقی را تجربه کرد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا