اخباربانک و بیمهبرتر

مقاومت بازار ارز در مرز ۲۵ هزار تومان برای دلار

به گزارش صنعت کار، بازار ارز در هفته‌ای که تحولات متعددی در سطح کلان سیاسی و اقتصادی کشور رخ داد، ترجیح داد همچنان به روند آرام و کم نوسانی که از اسفندماه سال قبل آغاز کرده است، ادامه دهد.

تداوم مذاکرات احیای برجام در وین و واکنش‌های متفاوت نسبتبه آن، سفر نخست‌ وزیر کره‌جنوبی به ایران، خرابکاری هسته‌ای در نیروگاه نطنز و حواشی پیرامون آن، جدال لفظی میان رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با بدهکاری بانک مرکزی به دولت و همچنین ابراز نگرانی‌های کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی از تبعات بودجه سال ۱۴۰۰ و چاپ اسکناس در پی سال اقتصادی دشوار ۱۳۹۹ تنها بخشی از وقایعی است که در هفته‌ای که گذشت رخ داد، اما همانطور که در نمودار زیر مشخص است، نتوانست در عملکرد بازار ارز، تحول قابل توجهی ایجاد کند. اتفاقاتی که اگر در دی‌ماه و بهمن ماه سال گذشته رخ داده بود، بازار را با شوک هیجانی جدی مواجه می‌ساخت.

نمودار تغییر قیمت دلار

توجه به نمودار تغییرات قیمت دلار در بخش‌های مختلف بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد، قیمت دلار با وجود شیب ملایم افزایشی در سامانه نیما، اما با مدیریت بازارساز که روند نزولی آهسته‌ای را در قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی در نظر گرفته است، منجر به این شد که با وجود صعود مقطعی قیمت دلار از مرز ۲۵ هزار تومان برای ساعاتی در این هفته، اما در نهایت این ارز معتبر جهانی، نتوانست به کانال جدید قیمتی صعود کند.

این روند در نمودارهای مربوط به بهای یورو هم قابل دریافت است و همانطور که دیده می‌شود با وجود شیب بسیار ملایم افزایش قیمت یورو در هفته‌ای که گذشت، اما قیمت یورو در بازار آزاد برای گذر از مرز ۳۰ هزار تومان مقاومت از خود نشان داد و همچنان در کانال ۲۹ هزار تومانی باقی ماند.

نمودار تغییر قیمت یورو

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل بی‌توجهی بازار ارز به تحولات کلان سیاسی و اقتصادی ناشی از رفع خوش‌بینی‌هایی است که سال گذشته و پس از تغییر دولت در ایالات متحده آمریکا ایجاد شد. در آن مقطع فعالین اقتصادی کشور با امید کاهش تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، نسبت به تحولات دیپلماتیک پیرامون این موضوع با حساسیت بالا توجه داشتند، اما به نظر می‌رسد روند تحولات این امیدواری را از میان برده است و فعالان بازار تنها به نتیجه نهایی این مذاکرات توجه دارند.

همچنین بازار ارز علاوه بر مسئله آینده تحریم‌ها در شرایط فعلی فعالان بازار با نگرانی در حال پیگیری سرنوشت بحران کرونا و انتخابات ریاست جمهوری در پیش رو نیز هستند. مسائل مهم و اساسی که همچنان دارای ابهامات فراوانی هستند و به همین دلیل تحلیل مسیر آینده اقتصاد کشور را برای کارشناسان و فعالان این عرصه بسیار مشکل کرده و این مسئله بر میزان خرید و فروش ارز در بازار تاثیر مستقیم گذاشته است.

در این شرایط کارشناسان اقتصادی مهمترین محرک‌های اقتصادی که می‌تواند در کوتاه مدت موجب شکسته شدن مقاومت بازار و کاهش قیمت ارز شود را به صورت عمده به دو مورد بازگشایی منابع مسدود شده ارزی ایران در بانک‌های خارجی و پیوستن به کنوانسیون‌های FATF معرفی می‌کنند، که اعلام خبر سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران که برای اولین بار طی ۴۴ سال گذشته رخ می‌داد، سیگنال مثبتی را در خصوص مورد اول آن ایجاد کرد.

اما با وجود پایان یافتن این سفر مهم، تا پایان این هفته خبرهایی مثبت از گره‌گشایی برای منابع ارزی کشور منتشر نشده است. از سوی دیگر تعطیلی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به علت آغاز موج چهارم کرونا در کشور هم احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF را نیز در کوتاه مدت از میان برده است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار همچنان در هفته آتی نیز در انتظار دستاورد مثبت اقتصادی بنشیند و روند محافظه‌کارانه خود در دو ماه گذشته را ادامه دهد. روندی که به نوسان قیمت دلار در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان و نوسان قیمت یورو در کانال ۲۹ هزار تومان تمایل نشان داده است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا