اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

اکتشاف اصلی ترین گلوگاه توسعه صنعت فولاد

به گزارش خبرنگار صنعت کار، در سال های گذشته عدم توسعه حوزه اکتشافات باعث شد امروز فعالان زنجیره ارزش فولاد نگران تامین مواد اولیه باشند.

هرچند سرمایه گذاری در اکتشاف از ریسک بالایی برخوردار است اما دولت می تواند با کاهش این ریسک فضا را برای ورود سرمایه گذاران فراهم کند.

از سویی دیگر ورود ماشین آلات و تجهیزات اکتشافی می تواند سرعت توسعه در این حوزه را چند برابر کند.

سعيد عسكرزاده دبير انجمن سنگ آهن درباره موضوع اکتشاف گفت: تمام زنجيره فولاد به اين نتيجه رسيده است كه مهمترين موضوع بحث اكتشاف و توسعه آن است.

وی تصریح کرد: قرار بود يارانه انرژی فولاد در صندوقی جمع آوری شده و بتوان از آن در توسعه بخش معدن به ويژه حوزه اكتشاف استفاده كرد.  اما متاسفانه شاهد هستيم در بودجه 1400 يارانه انرژی به محل ديگری منتقل و قيمت ها واقعی می شود. در حالی كه استفاده ای برای زنجيره فولاد به همراه نخواهد داشت.

آن طور که پیداست عدم توسعه اکتشافات می تواند تمامی حلقه های زنجیره ارزش را تحت تاثیر قرار دهد. درواقع توسعه به موقع اکتشافات می تواند تمامی سرمایه های صورت گرفته در زنجیره ارزش را با زیان همراه کرده و در نهایت منجر به از دست رفتن سهم صادراتی فولاد در اقتصاد کشور شود.

حال در این میان نگرانی ها درباره تامین مواد اولیه و عدم ارائه آمار شفاف از تولید و مصرف و صادرات توانست سال گذشته بازار فولاد را با تنش هایی همراه سازد که در نهایت منجر به اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی شد. تصمیماتی که به گفته فعالان این بخش کاهش 15 درصدی صادرات فولاد را به همراه داشت.

در این باره عسکرزاده معتقد است بايد آمارهای توليد، مصرف و صادرات در زنجيره فولاد به صورت شفاف عنوان و مورد بررسي قرار بگيرد.

دبیر انجمن سنگ آهن افزود: آمارها غيرشفاف بازار سرمايه را با چالش همراه مي سازد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا