اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

آیا پروژه «نورد گرم 2» در دولت تدبیر و امید اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار صنعت کار، صنعت فولاد در سال های اخیر با سرمایه گذاری در واحدهای تحقیق و توسعه، رشد خوبی در تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بیشتر داشته است.

رشد این صنعت تاثیر مستقیمی بر توسعه صنایع مهم دیگر از جمله صنعت خودروسازی به همراه دارد. زیرا ورق های به کار رفته در خودروسازی محصول فولادی است که برای تامین آن امروز این صنعت وابسته به واردات است.

در این میان پروژه مهمی به نام نورد گرم 2 در راستای تامین نیاز صنعت خودرو و لوازم خانگی در اواخر دهه 80 در فولاد مبارکه مطرح شد تا با اجرای آن علاوه بر تامین نیاز داخل، محصول با ارزش افزوده بیشتر راهی بازارهای صادراتی شود.

کلنگ اجرا این پروژه خردادماه سال گذشته به زمین خورد تا در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل اجرایی و با تولید ورق هایی با گرید های متفاوت در فولاد مبارکه، صنعت خودروسازی نیاز خود را در داخل کشور تامین کند.

هرچند این پروژه جزو پروژه های مهم و استراتژیک در صنعت فولاد تلقی می شود اما متاسفانه امروز اجرای آن در پیچ و خم های وزارت صمت با برخی مصوبات مواجه شده است.

امروز فولاد مبارکه تا مرحله اسلب هر نوع گرید تولیدی را که رقبا تولید می کنند را به راحتی تولید می کند اما نمی تواند اسلب را به دلیل عدم اجرای این پروژه به ورق تبدیل کند.

این در حالی است که قیمت تختال در سال گذشته 530 یورو و هزینه تبدیل به ازای هر تن 10 یورو است و وروق گرم متوسط 590 یورو است. درواقع 50 یورو سود خالص تولید ورق گرم است.

اما اینکه چرا وزارت صمت موانع موجود بر سر اجرای این پروژه مهم را از میان بر نمی دارد سوالی است که امروز مدیران فولاد مبارکه در انتظار پاسخ آن هستند.

در سال 98 قانونی تحت عنوان حمایت حداکثری از تولید داخل ابلاغ شد که دارای 2 بند است که تایید پروژه ها را منوط به آن می کند که اجرای کار ایرانی بوده و 51 درصد به بالا کار ساخت داخل باشد. این در حالی است که وزارت صمت خود اذعان دارد که هیچ پیمانکار داخلی برای اجرای پروژه نورد گرم 2 نیست و باید توسط خارجی ها اجرا شود.

درواقع این دو بند توانسته اجرای این پروژه مهم را به تعویق اندازد، البته مدیران وزارت صمت در مصاحبه های خود بارهای اعلام کرده اند که هر نوع حمایتی از این پروژه خواهند داشت و در آن سوی ماجرا مدیران فولاد مبارکه نیز با وزارت صمت مذاکراتی داشته تا بتوانند این مجوز را دریافت کنند در غیر این صورت امکان واردات تجهیزات از خارج از کشور را نخواهند داشت.

به گزارش صنعت کار، باید دید وزارت صمت در این ماه های پایانی کار خود در دولت تدبیر و امید و باتوجه به شعار سال موانع موجود بر سرراه این پروژه را از میان بر می دارد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا