اخباربرترخودرو

استارت کم جان خودرو برای ورود به بازارهای جهانی/ صادرات خودرو در دست انداز ضعف های کیفی

به گزارش صنعت کار، تحریم در حوزه های مختلفی اثر گذار بوده است اما در سال های اخیر تاکید بر ساخت داخل توانست بخش زیادی از صنعت تولیدی کشور از جمله فولاد، خودرو و… در تامین نیاز خود به تجهیزات و قطعات را پوشش دهد. اما اینکه امروز مطرح می شود امکان استاندارد سنجی کیفیت خودرو به دلیل نبود قطعات مانند گذشته نیست موضوعی نیازمند بررسی است.

در این باره فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: بنده این توییت را دیده ام اما نمی دانم منظور ایشان چیست. نکته مهم این است که کدام قطعه استاندارد سنجی را نمی توان وارد کرد.
وی با اشاره به موضوع استاندارد سنجی بیان کرد: در دنیا پروسه ای برای تولید خودرو در بحث استاندارد وجود دارد و نکته مهم آن است که بحث کیفیت و استاندارد خودرو جدای از یکدیگر هستند. استاندارد خودرو یک تاییدیه نوع و یک تطابق تولید دارد. در تاییدیه نوع قطعه مصرفی وجود ندارد که بخواهیم بگوییم نمی توان آن را وارد کرد. به عنوان مثال تست لامپ و ترمز قطعه مصرفی ندارند درنتیجه می توان آن را انجام داد.
زاوه با اشاره به استاندارد تطابق تولید نیز افزود: این موضوع برخی رویه های مدیریت کیفیت تولید را به همراه دارد. این موضوع شبیه تست معاینه فنی است. درنتیجه مشخص نیست منظور ایشان از نبود قطعه در این توئیت چیست.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر استاندارد کیفیت سنجی بر روند بین المللی صنعت خودرو ایران دارد، اظهار کرد: صنعت قطعه سازی ما به اندازه ای بی کیفیت است که قابلیت ورود به زنجیره جهانی برای صنعت خودرو وجود ندارد و هر چیزی که داخلی ساز شد در نهایت مشابه پراید است. این موضوع ناشی از عدم دانش فنی است و ساختار ما ساختار رقابتی نیست.
زاوه اضافه کرد: متاسفانه این موارد حرف های نادرستی است زیرا ابزار مصرفی در استاندارد چه میزان است که نتوان خریداری کرد، زیرا تولید انبوه نیاز نیست.
این کارشناس بیان کرد: آقایان نباید بهانه بی کیفیت بودن قطعات را به گردن موارد دیگر بیندازند. علت بی کیفیت بودن محصولات زنجیره ای از مسائل را در بر می گیرد که عمده آنها فساد است. برای کدام یک از قطعه سازان زمانی که کل کشور از آنها حمایت می کند، مهم است که محصول باکیفیت تولید کنند. درنتیجه چرا باید قطعه ای تولیدکنند که منجر به ارتقای ایمنی خودرو شود. این موارد به ورود تجهیزات ارتباطی ندارد و این موارد فرافکنی است.
زاوه تاکید کرد: در شرایط فعلی صنعت خودروپتانسیل ورود به بازار های جهانی را ندارد زیرا تکنولوژی لازم برای ارتقای کیفیت را در اختیار ندارد.

صنعت خودرو در شرایط فعلی بیش از هر موضوعی نیازمند حمایت و اعمال راهکارهای مدیریتی برای رهایی از ضررو زیان است، درنتیجه مطرح شدن برخی موضوعات بدون شفاف سازی می تواند تنش های این صنعت را افزایش دهد.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا