اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ربات معدنی در اقیانوس ناپدید شد

به گزارش صنعت کار، یک ربات استخراج در اعماق دریا در ماموریت آزمایشی برای بیرون آوردن سنگ های غنی از کبالت و نیکل از کف اقیانوس آرام ، از کار افتاده بوده، اکنون اثری از آن نیست.

برنامه های بحث برانگیز برای استخراج کف اقیانوس آرام، امسال با آزمایش کلیدی یک نهاد از سازمان ملل متحد با قوانینی روبرو خواهد شد که می‌تواند بهره برداری از صدها میلیارد دلار از فلزات باتری را فعال کند.  متخصصان محیط زیست می‌گویند این موضوع می تواند اکوسیستم‌های شکننده دریایی را به خطر بیندازد، در حالیکه استدلال صنعت این است که استخراج فلزات مورد نیاز برای انتقال انرژی سبز می تواند خسارت کمتری نسبت به استخراج زمینی داشته باشد.

‏Global Sea Mineral Resources ، واحدی از گروه DEME بلژیک است که در 20 آوریل اولین مواد معدنی خود را از کف اقیانوس بیرون آورد. این یکی از شرکت ها از جمله DeepGreen Metals Inc ، Lockheed Martin Corp و China Minmetals Corp است که از فلزات کف دریا مواد مورد نیاز وسایل نقلیه الکتریکی را استخراج می‌کند.

‏ GSR روز چهارشنبه در بیانیه ای با اشاره به نام دستگاه استخراج خود گفت: “Patania II اکنون در کف دریا ایستاده است.”  عملیات نجات ه پس از خرابی پمپ مورد نیاز برای بلند کردن ربات آغاز می شود.

ربات GSR در عمق 4.5 کیلومتری منطقه Clarion-Clipperton کار میکرده، گستره ای از اقیانوس بین هاوایی و مکزیک که به اندازه قاره آمریکا است و در بستر دریا مملو از میلیاردها تن گره منگنز است و در طول هزاران سال سنگ هایی به اندازه مشت تشکیل شده اند که با نیکل و کبالت مورد نیاز باتریهای لیتیوم یون پر شده اند.

 

ساندرا شوتنر، زیست شناس دریایی Greenpeace در بیانیه ای گفت: “این شکست عملیاتی آشکار باید به عنوان یک هشدار جدی باشد که استخراج در اعماق دریا یک خطر بزرگ است.”  یک کشتی Greenpeace فعالیت های GSR را در اقیانوس آرام زیر نظر گرفته است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا