اخباربانک و بیمهبرتر

ورود اوراق گام به بازار سرمایه، بهترین راه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰

به گزارش صنعت کار، «علی صالح‌آبادی» به راه‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۰ (تولید، پشتیانی ها و مانع زدایی‌ها) اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه می‌تواند نقش بسیار مهمی در تحقق شعار سال داشته باشد، حمایت از تولید دارای جوانب و زوایای مختلفی است که یکی از این زوایا وابسته به تامین مالی بخش تولید است.

وی اظهار داشت: در بخش تامین مالی تولید، بازار پول و بازار سرمایه نقش مهمی را بر عهده دارند تا بتوانند از این طریق مساله تامین مالی را به خوبی انجام دهند.

صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه ابزار مالی مختلفی در بازار سرمایه وجود دارد و در کنار آن باید نوآوری در بخش مالی مورد تقویت قرار گیرد، افزود: سرمایه گذارانی که به دنبال خرید اوراق هستند، به دلیل سلایق و درجه‌های ریسک پذیری مختلفی که دارند باید قادر به انتخاب ابزار مورد نظر خود باشند و همچنین شرکت‌ها بتوانند برای نیازهایی که متناسب با بخش تولید هستند ابزار متناسب را منتشر و بتوانند از بازار سرمایه تامین مالی کنند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: این موضوع به عنوان مساله بسیار مهمی تلقی می شود، بازار سرمایه باید نقش خود را در تامین مالی تولید بیش از گذشته تقویت کند که این موضوع نیازمند ابزارسازی است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ابزارهای موجود در بازار سرمایه دارای صلاحیت هستند و کمک زیادی را در تامین مالی ها داشته است اما همچنان در بازار سرمایه نیازمند ابزارسازی هستیم.

صالح آبادی تاکید کرد: اوراق گام به عنوان نکته مثبتی تلقی می‌شود که نیاز است تا از طریق آن مشکلات موجود مرتفع شود و در بازار سریهما با همکاری بازار پول توسعه پیدا کند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق گام می‌تواند کمک کننده در تحقق شعار سال باشد اما متاسفانه با رواج چندانی همراه نبوده است، گفت: فعالیت این اوراق بدین شکل است که شرکتی مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری می کند اما فروشنده مواد اولیه اطمینان ندارد که آیا تا دو ماه آینده به پول خود خواهد رسید یا خیر، با توجه به چنین مساله ای آنها می توانند به بانک مراجعه کنند و بانک براساس شناختی که از خریدار مواد اولیه دارد، خریدار را مقابل فروشنده مواد اولیه تضمین می کند و اوراقی را در اختیار فروشنده قرار می دهد.

وی اظهار داشت: فروشنده آن محصول می تواند اوراق را در بازار سرمایه تنزیل کند و پولی را که قرار بود سه ماه آینده از خریدار دریافت کند به صورت نقد از طریق بازار سرمایه دریافت خواهد کرد.

به گفته صالح آبادی، این موضوع اتفاقی است که بازار سرمایه هم می تواند در بخش تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی نقش موثری را ایفا کند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نقش بازار سرمایه در تامین مالی، بلندمدت بوده است اما در صورت ورود هر چه زودتر اوراق گام به بازار سرمایه، می توان تامین مالی کوتاه مدت یا تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را در بازار سرمایه در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه نقش بازار سرمایه در تامین مالی با این ابزار تقویت خواهد شد، افزود: ایرادات وارد شده به این ابزار باید از طریق تعاملاتی که بین سازمان بورس و بانک مرکزی صورت می گیرد برطرف شود تا بتوان هر چه زودتر شاهد راه‌اندازی این ابزار در بازار سرمایه باشیم.

امسال رهبر معظم انقلاب با انتخاب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بر اهمیت جهش تولید و حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان تاکید کردند.

مزیت اصلی اوراق گام احیای خرید اعتباری در زنجیره‌های تولید بوده که با توجه به اینکه کارمزد انتشار یک بار قابل پرداخت است، در صورت مدیریت درست و شناسایی زنجیره‌ها امکان نقل و انتقال بدون کارمزد و در نتیجه کاهش هزینه‌های مالی بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا