اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

از فروپاشی اقتصاد در 1400 تا حمایت مجلس از مذاکرات وین/ تفکرات جزیره ای جوابگوی شرایط فعلی نیست

به گزارش خبرنگار صنعت کار، دیپمات‌های ارشد گروه ۱+۴ امروز در گراندهتل وین تشکیل جلسه خواهند داد تا پیشرفت کار گروه‌های کارشناسی را در زمینه اجرای موثر برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران به گونه‌ای که قابل راستی آزمایی باشد بررسی کنند.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام پس از پایان آخرین نشست گفت: ما هنوز چالش‌ها و جزئیات سختی در پیش رو داریم و برای آنها راه حلی نیافته ایم اما کارگروه ها در تلاش هستند و در مجموع روند پیش رو در مسیر درستی قرار دارد.
در این میان فعالان اقتصادی کشور چشم به نتیجه مذاکرات دوخته اند تا با رفع تحریم ها شاهد اتفاقات مثبت در این بخش بوده و بتوانند با تعاملات جهانی سال های از دست رفته را جبران کنند.
اقتصاد ایران در چند سال اخیر سال های سختی را پشت سر گذاشته است. البته ناگفته نماند در این میان برخی خودتحریمی ها توانست اقتصاد را با مشکلات بسیاری همراه کند. به عنوان مثال محدودیت در صادرات برخی محصولات تعاملات با بازار جهانی را بیش از پیش سخت کرد، اما امروز اقتصاد چشم به راه مذاکرات وین است.
در این باره سهراب شرفی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس و فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار «صنعت کار» با اشاره به وضعیت موجود در سال جاری گفت: در حال حاضر شرایط برای سال 1400 شرایط سختی است و اگر گشایشی ایجاد نشده و تحریم ها از میان برداشته نشود شاید اقتصاد به سمت فروپاشی رود.
وی ادامه داد: متاسفانه ادامه چنین شرایطی وضعیت اقتصادی را با مشکلات بیشتری همراه کرده و بیکاری و ناهنجاری ها را افزایش می دهد. حال اگر می خواهیم کشور را به درستی اداره کنیم باید با دنیا تعامل داشته باشیم. تفکرات جزیره ای دیگر جوابگوی شرایط نیست، از سوی دیگر متاسفانه دولت نیز خلع سلاح شده و بخش خصوصی هم توانی برای ارتباط با دنیا ندارد.
این فعال اقتصادی با اشاره به مذاکرات وین، اضافه کرد: اگر مذاکرات وین شامل مرور زمان شود انگیزه ها از دست خواهد رفت. اعتقاد ما بر این است که دولتی انقلابی داریم درنتیجه باید شاهد حرکتی جهشی بوده تا از شرایط دشوار عبور کنیم. اگر پشت سر تهمت های درونی و بیرونی قرار بگیریم اقتصاد بیش از گذشته با آسیب مواجه می شود.
شرفی در ادامه بیان کرد: بسیاری از کشورها تمایلی ندارند که ما به فضای بین المللی بازگردیم، درنتیجه نباید در میدان آنها قرار گرفت. باید این مذاکرات هر چه سریع تر به نتیجه برسد.
به گفته وی، گشایش در روابط بین المللی با دیپلماسی عیب نیست و باید از این فرصت استفاده کرد. امروز نیازمند تقویت دیپلماسی تجاری هستیم تا بتوانیم با دنیا وارد تعامل شویم.
شرفی با اشاره به عملکرد جزیره ای در کشور، افزود: هیچ کشوری در طول تاریخ نتوانسته جزیره ای عمل کند و موفق باشد.
به گزارش صنعت کار، حال با دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات وین، باید بسترهای داخلی برای جذب سرمایه های خارجی فراهم باشد. متاسفانه در دور اول برجام نیز قوانین و مقررات، اصلی ترین گلوگاه برای حضور سرمایه گذاران خارجی محسوب می شد و امروز نیز این مسئله همچنان قابل مشاهده است.
شرفی در این باره نیز تصریح کرد: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد مجلس شورای اسلامی نیز باید بسترهای لازم را برای توسعه اقتصاد فراهم کند. متاسفانه مجلس بدون در نظر گرفتن عواقب تصمیماتی را برای اقتصاد اتخاذ می کند.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید با حمایت های خود به محقق شدن مذاکرات در وین کمک کند تا زمینه جذب سرمایه در کشور فراهم شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا