صنعت کار » تصمیمات سیاسی حریف کرونا در بازار خودرو شد

تصمیمات سیاسی حریف کرونا در بازار خودرو شد

شیوع کرونا در جهان توانست بسیاری از تولیدات حوزه اقتصاد و تقاضا برای آنها را تحت تاثیر قرار دهد اما این موضوع در بازار خودروی ایران متفاوت است.

به گزارش صنعت کار، هرچند در تمام دنیا همه گیری کرونا و اعمال قرنطینه توانست تقاضای برخی کالاها را کاهش و به نسبت تولید را بی رمق کند اما صنعت خودروی ایران که درگیر تصمیمات سیاسی و وضع تحریم ها است چندان از شیوع این ویروس دچار مشکل نشده است.

فرزاد صالحی کارشناس بازار خودرو  درباره تاثیر کرونا بر صنعت خودروی ایران، اظهار کرد: به اعتقاد بنده کرونا مانند بسیاری از کشورهای دنیا بر صنعت خودرو تاثیر نداشته است. زیرا بازار خودروی ایران وابسته به برخی فاکتورها مانند قطعه سازی است.
وی با اشاره به بحث تولید بیان کرد: در ۴ سال اخیر پس از اعمال تحریم ها، بسیاری از قطعه سازان نتوانستند مواد مورد نیاز را تامین کرده و قطعات مورد نیاز خط تولید را به موقع تولید و نیاز خودروسازان را تامین کنند.
صالحی اضافه کرد: از سویی دیگر بدهی سنگین خودروسازان و قطعه سازان سال هاست انباشته شده و تصاعدی رو به افزایش است. درنتیجه هم از نظر بودجه و درآمد و هم از نظر تحریم ها مشکلاتی گریبان گیر خودروسازان و قطعه سازان شده است.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، درنتیجه این اتفاقات کرونا تاثیر بسیار کمی بر صنعت خودرو داشته است. در کشورهای دیگر مثل اروپا، روسیه، کشورهای امریکای شمالی و جنوبی این موضوع تاثیر مستقیم داشته است زیرا قرنطینه ها و نگرانی مردم از آینده باعث شد نیاز مردم به خرید خودرو کاهش پیدا کند.
صالحی افزود: با کاهش تقاضا عرضه نیز متناسب با آن کاهش پیدا می کند. از سویی دیگر بسیاری از کمپانی های خودروسازی به دلیل بحث قرنطینه مجبور به کاهش شیفت های کاری و کاهش تولید شده اند.
وی در ادامه تصریح کرد: اما در ایران کرونا موضوع اصلی برای صنعت خودرو و بازار آن نبوده است.

صالحی همچنین در ادامه با اشاره به تاثیر این موضوع بر بازار فروش خودروهای داخلی و خارجی، اظهار کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که نرخ دلار با کاهش همراه شد و در کانال ۲۵ هزار تومان چند ماهی مقاومت کرده و اخیرا با توجه به مذاکرات سیاسی کاهش بیشتر داشته، بسیاری در حوزه خرید دست نگه داشته اند. به همین دلیل تقاضا کاهش یافته و بر قیمت ها اثر گذار شده است.

این کارشناس بازار خودرو، شاید کرونا کمتر از ۵ درصد بر بازار خودرو اثر داشته است و به نوعی بازار تاثیر پذیر از بحث های سیاسی، نرخ دلار و پیش بینی های صورت گرفته از آینده است. زیرا خودرو در ایران نوعی کالای سرمایه ای است.
صالحی در پایان تاکید کرد: شاید یکی از مواردی که اثر گذاری کرونا در صنعت خودرو را نسبت به کشورهای دیگر کاهش داده است آن باشد که قرنطینه مانند دیگر کشورها با سخت گیری های شدید اعمال نشده است.

شیوع ویروس کرونا در جهان توانست بسیاری از حوزه های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد اما این تاثیر برای صنعت خودرو چندان چشمگیر نبوده است زیرا صنعت خودروی ایران امروز بیش از هر زمانی تاثیر پذیر از تصمیمات سیاسی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات