اخبارنفت و پتروشیمی

سه عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در ماه جاری کدامند؟

به گزارش صنعت کار، قیمتهای نفت در معاملات جمعه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به وضعیت بحرانی هند، بزرگترین کاهش قیمت روزانه در بیش از سه هفته گذشته را ثبت کردند اما نفت برنت هشت درصد و  وست تگزاس اینترمدیت آمریکا شش درصد رشد ماهانه در آوریل داشتند.

بهای نفت برنت در آخرین روز معاملات قرارداد ژوئن، با یک دلار و ۳۱ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش، در ۶۷ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژوئن با یک دلار و ۴۳ سنت معادل ۲.۲ درصد کاهش، در ۶۳ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته ۱.۷ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۲.۳ درصد رشد هفتگی ثبت کردند.

عاملی که هفته گذشته از رشد قیمتها و سهام انرژی حمایت کرد، نهایی شدن تصمیم اوپک پلاس برای آغاز افزایش تدریجی تولید از اول ماه مه بود. کمیته فنی مشترک اوپک پلاس پیش بینی خوش بینانه ای از تقاضا برای نفت داشت و این موضوع بازار را دلگرم کرد.

در این بین، نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته برگزار شد و همان طور که انتظار می رفت تغییری در سیاست پولی صورت نگرفت. اما تهدید نگران کننده ای که پیش روی بازار قرار گرفت، موج مرگبار شیوع ویروس کرونا در هند، ژاپن، برزیل و نقاط دیگر بود که می تواند مسیر احیای تقاضا برای نفت را به کلی تغییر دهد.

پایگاه خبری اویل پرایس به بررسی سناریوهایی پرداخته که می توانند مسیر قیمت نفت در ماه مه را مشخص کنند.

اوپک و پیش بینی تقاضای قوی برای نفت

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس با لغو نشست روز چهارشنبه وزیران گروه اوپک پلاس و پیشبرد برنامه افزایش تولید موافقت کرد. نشست بعدی وزیران اوپک پلاس برای اول ژوئن (۱۱ خرداد) برنامه ریزی شده است. این گروه قرار است در مدت سه ماه از ماه مه تا ژوئیه حدود دو میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کند

در نشست دوشنبه گذشته کمیته فنی اوپک پلاس پیش بینی شد مصرف نفت جهان امسال شش میلیون بشکه در روز بهبود پیدا  می‌کند با این حال موج شیوع کووید ۱۹ در هند و برزیل روند بهبود تقاضا را تهدید  می‌کند. طبق پیش بینی این کارشناسان، اشباع ذخایر نفت که در طول فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی در سال گذشته ایجاد شده بودند تا پایان سه ماهه جاری ناپدید خواهد شد.

کارشناسان فنی اوپک پلاس برآورد کردند ذخایر جهانی نفت امسال با نرخ ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا  می‌کند. این روند سریعتر از کاهش ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که یک ماه قبل پیش بینی شده بود. در نتیجه مازاد ذخایر در کشورهای توسعه یافته به هشت میلیون بشکه تا پایان سه ماهه جاری نزول خواهد کرد.

این خوش بینی عمدتا بر مبنای وضعیت آمریکا بوده که روند احیای تقاضا در آن از سایر نقاط جهان پیشی گرفته است. برنارد لونی، مدیرعامل شرکت BP در تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: تقاضای چین برای نفت به سطح پیش از پاندمی صعود کرده و آمریکا نیز تقریبا به وضعیت عادی برگشته و برنامه های واکسیناسیون اکنون در اروپا در حال انجام است.

آیا تایید این موضع در روز چهارشنبه برای تحرک بخشیدن به یک دور دیگر صعود قیمتها کافی خواهد بود؟ جواب این سوال احتمالا منفی است. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: اگرچه تصمیم اوپک پلاس برای عدم برگزاری نشست وزیران گروه نشان می دهد که این گروه از وضعیت فعلی بازار راضی است اما میزان زیادی از این خوش بینی پیش از این در قیمتها انعکاس پیدا کرده است. آنچه نگران کننده است هشدار کمیته فنی نسبت به جهش شیوع کووید ۱۹ و تبعات آن بر روند احیای پیش بینی شده تقاضا است. با این حال بازارهای نفت همچنان ممکن است رشد قیمت قابل ملاحظه ای داشته باشند زیرا قیمتهای نفت پایین رکوردهای بالای اخیرشان مانده اند.

سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا

بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد با وجود نشانه های بهبود رشد اقتصادی، به سیاست پولی تسهیلی ادامه می دهد. همان طور که پیش بینی می شد بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را بدون تغییر در رکورد پایین حفظ کرد.

از نشست سیاست پولی قبلی بانک مرکزی آمریکا در مارس، شواهد رو به رشدی از مستحکمتر شدن روند رشد اقتصادی در ابتدای سال میلادی جاری وجود داشته است. تردیدی وجود ندارد که آمار اقتصادی آمریکا اکنون نتایج کاملا چشمگیری را نشان می دهند. بازار کار آمریکا بهبود نیرومندی داشته و سفارش کالاهای بادوام افزایش قابل توجه سفارشهای جدید را تایید کرد و بر شتاب گرفتن روند رشد اقتصادی صحه گذاشت.

کارشناسان بر این باورند که کمیته بازار آزاد فدرال احتیاط می کند تا با اجتناب از اغراق بیش از حد درباره بهبود روند رشد اقتصادی، تصویر بیش از حد خوش بینانه ای را ترسیم نکند. با این حال رشد اقتصادی به شکلی اوج گرفته که می تواند ضعف بازار کار را برطرف کرده و حتی اندکی به تورم اضافه کند.

وینسنت راینهارت، اقتصاددان سابق بانک مرکزی آمریکا که اکنون در سمت اقتصاددان ارشد شرکت ملون فعالیت می کند، اظهار کرد: ممکن است هنوز خیلی زود باشد که بانک مرکزی آمریکا حتی به کاهش خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه فکر کند زیرا نرخ تورم در رقم بالای شش درصد و شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی در ۱.۴ درصد مانده است.

اقتصاددانان گلدمن ساکس برآورد می کنند که بانک مرکزی تا نیمه دوم سال میلادی جاری از صحبت درباره تعدیل سیاست پولی تسهیلی اجتناب خواهند کرد و تا اوایل سال ۲۰۲۲ چنین اقدامی را آغاز نخواهد کرد.

آنتا مارکوفسکا، اقتصاددان ارشد جفریز هشدار داد که رشد قوی اشتغال ممکن است این زمان را جلو بیاندازد و حتی در ژوئن بحث تعدیل سیاست تسهیلی مطرح شود.

کووید ۱۹

پاندمی کووید ۱۹ همچنان بزرگترین عامل مبهم تاثیرگذار بر دورنمای قیمت نفت در بلندمدت است. اوضاع در آمریکا، انگلیس و چین دلگرم کننده است و در اروپا که محدودیتهای ویروس کرونا در بعضی از کشورها کاهش پیدا کرده و در بعضی دیگر که برای انجام اقدام قاطع تردید دارند، یکسان نیست اما اوضاع در هند، برزیل و ژاپن نگران کننده بوده و باعث شده اوپک پلاس پیش بینی کند موج جدید شیوع بیماری ممکن است ۳۵۰ هزار بشکه در روز از تقاضای جهانی برای نفت کم کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، این خوش بینی وجود دارد که کشورهای دیگر از تجربه وضعیت مشابه هند درس خواهند گرفت. دستکم ۹ کشور شامل آمریکا، انگلیس، چین، استرالیا، آلمان و پاکستان در میان کشورهایی بوده اند که قول داده اند با ارسال تجهیزات پزشکی ضروری، واکسن، اکسیژن و دارو به هند برای غلبه بر این بحران انسانی تراژیک کمک کنند. امید می رود که کشورهای دیگر از وضعیت هند درس بگیرند و از تسهیل زودهنگام محدودیتها خودداری کنند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا