اخباربرترخودرو

شوک روانی دلار بازار خودرو را بی رمق می کند

به گزارش صنعت کار، روز گذشته نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز کاری شنبه با یک هزار و ۷۴ تومان کاهش به رقم ۲۱ هزار و ۹۶۱ تومان رسید.

این کاهش قیمت که متاثر از برگزاری مذاکرات در وین است می تواند در صورت دستیابی به نتایج مثبت بر بازارهای دیگر همچون خودرو تاثیر داشته باشد.
در این باره فربد زاوه  درباره تاثیر کاهش نرخ دلار بر بازار خودرو، بیان کرد: دلارهای خانگی و خودروهای پارکینگی در حال عرضه به بازار هستند، از سویی دیگر مردم انتظار کاهش قیمت ها را دارند.
وی ادامه داد: در پی افزایش عرضه تقاضا به تعویق می افتد و در نهایت قیمت ها کاهشی می شود اما اینکه این کاهش تا چه میزان باشد بستگی به میزان عرضه دارد. البته در بازار خودرو باید عرضه از مبدا کارخانه را نیز در نظر گرفت که در این وضعیت چطور انجام خواهد گرفت.
این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: اگر عرضه از مبدا کارخانه صورت بگیرد، این کاهش تا حدی پیش می رود که حجم عرضه و تقاضا به یک تعادلی برسد.
به گفته وی، البته در حال حاضر بازار خودرو با رکودی سنگین مواجه است اما پایدار بودن کاهش قیمت ارز، خودرو و… به موضوعات کلان تری باز می گردد یعنی تنها مذاکره یا برگشت آمریکا به برجام نمی تواند در دراز مدت مسائل را ثابت نگه دارد.
زاوه ادامه داد: این موارد شوک های ناگهانی است که مواردی مشابه آن را دیده ایم. به عنوان مثال در سال 94 و در سال 67 شاهد این موضوع بوده ایم. در سال 67 با امضای قطعنامه دلار از 140 تومان به حدود 25 تومان رسید. اما چون سیاست های کلان دولت و درآمدهای ارزی نیازمند زمان برای اصلاح هستند پس از گذشت زمانی به جای اولیه خود بازگشت.
این کارشناس بازار خودرو افزود:  این موضوع در حال تکرار است یعنی نرخ دلار به هر عددی برسد پایداری آن منوط به از سر گیری فروش نفت بوده و این پول باید در شبکه بانکی در حرکت باشد. امروز بزرگترین چالش ما این است که همه چیز را باید نقدی خرید. متاسفانه 10 سال است که بانک های ما اعتبارسنجی نشده و نمی توانند خط های اعتباری دریافت کنند.
زاوه افزود: درنتیجه این جو روانی چندان دراز مدت نخواهد بود و در بلند مدت موجودی ها به اتمام خواهد رسید یعنی اگر واردات آزاد نشود مانند فنر رها شده خواهد بود و حتی ممکن نیست پس از رهایی به شرایط شبیه امروز باز گردد.

درحال حاضر جو روانی ایجاد شده که در انتظار نتایج مذاکرات وین است، منجر به کاهش قیمت دلار شده که پیش بینی می شود این کاهش نرخ عمر طولانی نداشته باشد اما در همین فرصت ایجاد شده می تواند قیمت خودرو را در بازار کاهش دهد.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا