اخباربرترخودرو

از تغییر شیوه قیمت گذاری خودرو تا اخذ مالیات های سنگین برای عرضه در بازار

به گزارش صنعت کار، تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا می تواند به کاهش رانت کمک کرده و بخشی از مشکلات خودرو سازان را حل کند.

حجت الاسلام محمد باقری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای رقابت نیز در این باره بیان کرده است: حتما باید ساختار قیمت‌گذاری خودرو تغییر کند. قیمت باید از مکانیسم عرضه و تقاضا  مشخص شود و نباید به عهده شورای رقابت یا نهاد دیگری باشد. در برخی موارد هم به نظر می‌رسد که مشکل قانونی وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: در قانون ذکر شده که اگر قیمت‌گذاری توسط دولت انجام شود، باید مابه‌التفاوت آن با قیمت بازار توسط دولت پرداخت شود اما شاهد هستیم که در این مورد چنین اتفاقی نمی‌افتد. لذا به نظر می‌رسد که باید یک تغییر اساسی در قیمت گذاری انجام شود.
آن طور مشخص است مجلس به دنبال تغییر شیوه قیمت گذاری در صنعت خودرو است تا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نهایی باشند.
در این باره روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ما طرح عرضه خودرو در بورس کالا را برای حل این موضوع در کمیسیون به جمع بندی رسانده ایم و منتظر هستیم تا برای تصویب به صحن برود.
وی ادامه داد: زمانی که التهاب در بازار وجود دارد، قیمت گذاری باید به صورتی انجام شود که از ایجاد رانت جلوگیری کند. درواقع قیمت تمام شده را شورای رقابت مشخص می کند اما قیمت نهایی از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می شود.
ایزدخواه در این باره اضافه کرد: البته درباره بورس نیز گفته ایم باید حوزه تقاضا هم کنترل شود. یعنی سیستم به صورتی نباشد که هر کسی متقاضی خودرو شود. باید تقاضای واقعی شناسایی شود.
وی تصریح کرد: از سویی دیگر باید از معاملات مکرر خودرو نیز با مالیات گرفته شود. یعنی اگر فردی از طریق بورس کالا خودرو تهیه کرده و بخواهد آن را در بازار بفروشد باید مالیات سنگینی پرداخت کند. همچنین مابه تفاوت قیمت نهایی و قیمت تمام شده نیز به خزانه واریز شده تا در توسعه صنعت خودرو استفاده شود.
ایزدخواه همچنین با اشاره به رکود موجود در بازار خودرو، بیان کرد: رفع رکود نیازمند افزایش عرضه است. درواقع راهی جز افزایش عرضه وجود ندارد. این موضوع نیز در برای سال جاری در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین تاکید کرد: طرح عرضه خودرو در بورس کالا آماده و منتظر بررسی و تصویب است.
با اجرای این طرح، حضور دلالان در بازار خودرو کاهش خواهد یافت و مصرف کننده واقعی به سراغ خرید خواهد رفت.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا