اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

واردات ماشین آلات، به شرکت های خدمات اکتشافی جان می بخشد

به گزارش صنعت کار، محدودیت در واردات ماشین آلات معدنی توانسته فعالیت برخی شرکت ها را با سختی همراه کند. البته در این میان برخی شرکت های بزرگ معدنی خود دست به کار شده اند و به دنبال واردات ماشین آلات مورد نیاز خود هستند تا با تامین این نیاز توسعه در فعالیت های خود را محقق کنند.

سیدرضا عظیمی؛ مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در گفت و گو با «صنعت کار»، با اشاره به موضوع تامین ماشین آلات معدنی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به نیاز بالا در حفاری های اکتشافی با کمبود ماشین آلات مواجه هستیم.

وی ادامه داد: بدون شک با تامین نیاز به ماشین آلات، اکتشافات تکمیلی رونق پیدا خواهد کرد.

به گفته عظیمی، شرکت های بزرگ مانند شرکت ملی صنایع مس و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به صورد خودجوش، مستقیم به این موضوع ورود پیدا کرده اند تا ماشین آلات مورد نیاز خود را تامین کنند که خود نقش مهمی در توسعه بخش معدن ایفا می کند. از سویی دیگر درصورت رفع محدودیت واردات ماشین آلات معدنی، شرکت های خدمات اکتشافی جان دوباره ای خواهند گرفت.

مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس همچنین با اشاره به فعالیت های حفاری در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، اضافه کرد: در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیازمند حجم زیادی از عملیات حفاری هستیم اما با توجه به شرایط فعلی و وضعیت ماشین آلات نمی توان این کار را انجام داد. این در حالی است که تامین ماشین آلات یعنی ایجاد رونق در بخش معدن.

عظیمی افزود: توسعه اکتشافات به افزایش ذخایر معدنی و امنیت سرمایه گذاری کمک خواهد کرد که می تواند ما را به اهداف مشخص شده در بخش معدن نزدیک کند.

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به وضعیت ماشین آلات بهره برداری نیز بیان کرد: متاسفانه در حوزه ماشین آلات بهره برداری نیز با محدودیت همراه هستیم، این در حالی است که مجموعه هپکو نیز وارد کار شده است.

به گفته عظیمی، باید ساختار بروکراسی برای واردات ماشین آلات تسهیل پیدا کند. نقطه ضعف موضوع واردات ماشین آلات بحث ارزی بری است که شاید بتوانیم در این باره از ارزهای خارج از کشور، شرکت ها استفاده کرد.

به گزارش صنعت کار، امروز بیش از هر زمان دیگری بخش معدن نیازمند توسعه و مجهز شدن به ماشین آلات اکتشافی و بهره برداری است. فرسودگی ماشین آلات حاضر می تواند هزینه قیمت تمام شده را افزایش و بهره وری را کاهش دهد. این در حالی است که کاهش قیمت تمام شده مهمترین موضوع پس از کیفیت در حوزه رقابت های صادراتی محسوب می شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان اصلی ترین متولی بخش معدن باید گام های اساسی در راستای تامین نیاز این بخش به ماشین آلات معدنی را برداشته و رونق تولید را محقق سازد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا