اخباربرترخودرو

آیا تصمیم مجلس رکود خودرویی ها را افزایش می دهد؟ /مردم تنها بازنده تصمیمات غیر کارشناسی بازار خودرو

به گزارش صنعت کار، در روزهای اخیر بارها مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو واکنش نشان داده است.

درواقع نمایندگان مجلس معتقدند، در شرایط فعلی و باتوجه به وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا، افزایش قیمت در بازار خودرو نه تنها این صنعت را با شوک همراه می کند بلکه بر سایر کالاها نیز اثر خواهد داشت.
در این باره مصطفی رضاحسینی قطب آبادی نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیر نزولی نرخ ارز در ماه‌های گذشته، مذاکرات وین و کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار و… بیانگر ضرورت کاهش قیمت چهارچرخ ها است در حالیکه شورای رقابت به جای کاهش بهای خودرو، قیمت‌ها را افزایش داد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: شورای رقابت باید در تصمیمش تجدیدنظر کند، باید مشخص شود این شورا بر چه اساسی به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داده است.
اما بدون شک ورود مجلس به بحث قیمت گذاری خودرو می تواند تبعاتی را در بازار این صنعت به همراه داشته باشد.
در این باره فرزاد صالحی کارشناس بازار خودرو گفت: به طور کلی مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم این حق را دارد تا در جایی که احساس می کند حقی در حال ضایع شدن است، وارد شود اما متاسفانه اثرات تصمیمات غیرکارشناسی در بازار خودرو ابتدا برروی خودروسازان  و بازار و سپس بر مردم قابل مشاهده است.
وی در ادامه افزود: این موضوع در سال های مختلف دیده شده است، زمانی که به صورت دستوری چه مجلس و چه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بحث کنترل قیمت ها ورود کرده و به خودروسازان فشار آورده اند باعث شد، قیمت ها تعدیل شود اما در نهایت عرضه خود را به بازار کاهش دادند. درواقع تنها برنده این تصمیم واسطه های حاضر در بازار بودند.
به گفته صالحی، حدود یک سال و نیم اخیر مشتریان در قرعه کشی های تحت نظارت مشخص می شوند، اما زمانی که میزان عرضه کم است، در همان قرعه کشی ها قیمت های بازار بالا خواهد بود و تعداد زیادی از متقاضیان به نوعی پشت در می مانند.
وی تصریح کرد: اگر قیمت باز باشد همه شانسی یکسان برای خرید خودرو خواهند داشت. خودروساز نیز آسان تر خودروهای تولیدی را به بازار عرضه کرده و کسب درآمد می کند. در نهایت درآمد حاصل نیز صرف تولید دوباره می شود و چرخه یاد شده با سرعت بیشتری به چرخش در می آید. باید به این نکته توجه داشت که در تمام دنیا قیمت را بازار تعیین می کند.
صالحی همچنین افزود: به نظر بنده ورود مجلس به بازار خودرو منجر به تشدید رکود بازار می شود و سردرگمی ها را افزایش می دهد. متاسفانه این حواشی تنها به ضرر مشتری خواهد بود.
وی با اشاره به وضع تحریم ها نیز بیان کرد: تصمیم مجلس منجر به افزایش زیان انباشته خودروسازان خواهد شد. درواقع امروز فرصت خوبی برای اجرای نظر مجلس نخواهد بود.
هر نوع تصمیم غیرکارشناسی در بازار خودرو آن هم در شرایط فعلی می تواند مشکلات خودروسازان را افزایش داده و در نهایت بازار را بی رمق کند. همچنین دود این تصمیمات لحظه ای در نهایت به چشم مصرف کننده خواهد رفت و در کنار آن زیان انباشت خودروسازان را افزایش می دهد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا