اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

بهبود تعاملات بین‌المللی با قرارداد همکاری 25 ساله ایران-چین

به گزارش خبرنگار صنعت کار، قرارداد همکاری میان ایران و چین را می توان از ابعاد دیگری مورد بررسی قرار داد. بدون شک همکاری میان کشورهای منطقه علاوه بر توسعه اقتصادی به ثبات سیاسی و تعامل هرچه بیشتر با دنیا کمک خواهد کرد.
اما در این میان دلیل اصلی چین برای ورود به چنین همکاری هایی، اشتهای تمام نشدنی آن نسبت به مواد اولیه است. چین که امروز به کارخانه تولید دنیا تبدیل شده، باید راهکارهای مختلفی برای تامین مواد اولیه روی میز داشته باشد. به عنوان مثال امروز چین در صدر لیست تولید فولاد جهان ایستاده، درنتیجه وابستگی به واردات سنگ آهن رو به افزایش است.
اما همان طور که مطرح شد، همکاری های دو جانبه در حوزه اقتصادی می تواند افزایش قدرت در حوزه سیاسی و تعامل با جهان را به همراه داشته باشد.
در این باره سید حمید حسینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی با اشاره به قرارداد همکاری ایران و چین، به «صنعت کار» گفت: چین جزو کشورهایی است که در منطقه بیشتر منافع تجاری داشته و قصد دخالت در خاورمیانه را ندارد.
وی تصریح کرد: از سویی دیگر باتوجه به مشکلاتی که ممکن است در آینده با امریکا مواجه شود، به دنبال بهبود روابط خود با منطقه خاورمیانه است تا براساس آن پایگاهی برای خود تشکیل دهد. درواقع با چنین برنامه ای اگر روزی تنگه مالاکا بسته شود، چین می تواند از دو مسیر زمینی غرب چین و قزاقستان نیاز خود را تامین و هم از طریق بندر گوادر در پاکستان یا چابهار جاده ابریشم را احیا کند.
به گفته حسینی، چنین اتفاقی هم به نفع چین و هم به نفع ایران خواهد بود. زیرا از زمانی که واسکودوگاما راه اروپا و هند را کشف کرد، موقعیت استراتژیک ایران تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت ما دیگر شامل جاده ابریشم نبودیم. کشف این مسیر دریایی غرب به شرق ما را از رونق انداخت اما امروز دوباره به شرایط خاص خود باز می گردیم.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: امروز چین به کارخانه دنیا تبدیل شده است و صادرات آن رو به افزایش است اما همین موضوع وابستگی آن به واردات مواد اولیه را افزایش می دهد. درواقع بازار کشورها نیز به چین وابسته می شود.
حسینی اظهار کرد: درواقع موانع زیست محیطی در چین و وابستگی آن به مواد اولیه این نتیجه را به همراه داشته که سرمایه گذاری را به کشورهای منطقه ببرند. این استراتژی جدید چینی ها به ما کمک می کند تا ایران از فرصت به وجود آمده استفاده خوبی داشته باشد. اما باید به این نکته اشاره داشت که منافع چین در گرو ثبات در خاورمیانه بوده و نزاع اختلاف در خاور میانه باعث متضرر شدن این کشور می شود.
قرارداد همکاری 25 ساله میان ایران و چین می تواند توان اقتصادی ایران را افزایش داده و خود گامی دیگر در راستای تقویت قدرت ایران در خاورمیانه باشد. در این باره نیز حسینی بیان کرد: بدون شک چین به دنبال همکاری با ایران است و به نوعی به بین المللی شدن ما کمک خواهد کرد. برای این موضوع باید چارچوب هایی را رعایت کنیم. در حالی که امروز مذاکرات برجام در حال انجام است، هم زمان با عربستان نیز مذاکراتی صورت گرفته تا مسائل منطقه حل شود. درواقع می توان با پیمان های منطقه ای ترس طرف های مقابل را کاهش دهد. به نوعی چین با این قرار داد همکاری به شروع مذاکرات کمک کرد.

به گزارش صنعت کار، رفع تحریم ها و ایجاد بستر همکاری های دوجانبه می تواند اقتصاد ایران را شکوفا و سال های تحریم را جبران کند. بخش های مختلف اقتصادی از جمله معدن، امروز نیازمند تعامل هرچه بیشتر با دنیا هستند تا با ارتقای سطح دانش میزان بهره وری را افزایش و در نهایت رشد ارزآوری برای کشور را رقم زنند.

 

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا