اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

روزهای سینوسی «فملی»

به گزارش خبرنگار«صنعت کار»، نگاهی به بازار جهانی نشان می دهد مس بر مدار رشد قیمتی در حرکت است. درواقع قیمت مس در رکورد تاریخی خود قرار گرفته و این موضوع منجر به خرسندی تولیدکنندگان جهانی شده است.
بازا رفلز سرخ زودتر از آن چیزی که تصور می شد به فتح قله های قیمتی رسیده است آن هم درست در شرایطی که اقتصاد جهانی با شیوع کرونا مواجه است و در کنار آن شیلی به عنوان غول مسی جهان درگیر مشکلاتی در این بخش شده است.
درواقع شیلی پس از مشکلات کرونا و بحران کارگری امروز با کمبود اسید سولفوریک همراه است که می تواند تولید این کشور را کاهش داده و التهابات بازار جهانی را افزایش دهد.
اما در این سوی ماجرا شرکت ملی صنایع مس ایران حضور دارد که تلاش می کند بیش از گذشته حضور خود در بازارهای جهانی را تقویت کند. در کنار این موضوع شرکت ملی مس را باید پرچمدار صنعت مس دانست که واحدهای کوچکتر زیر چتر آن فعالیت دارند.
شرکت ملی مس ایران در یک سال اخیر فعالیت های خود را برای افزایش تولید توسعه داده است. توسعه برنامه های اکتشافی از برنامه ای است که اردشیر سعد محمدی مدیرعامل این شرکت آن را در دستور کار خود قرار داده است. در کنار این موضوع چند طرح مهم تولیدی نیز در حال انجام است. درواقع سعد محمدی با نگاهی به بازار پیش رو این شرکت را برای بهره برداری از فرصت های جهانی آماده می کند.
این در حالی است که با رفع تحریم ها، شرکت مس می تواند صادرات خود را افزایش و درآمد و سوددهی بیشتری به همراه داشته باشد.
اما نماد «فملی» در روزهای اخیر با نوساناتی همراه بود و گاهی سبز پوش و گاهی سرخ می شد. شاید اصلی ترین دلیل برای این اتفاق مبهم بودن شرایط سیاسی – اقتصادی کشور باشد. اما این موضوع می تواند سهامداران را نسبت به وضعیت فملی در ماه های پیش رو نگران کند. از سویی دیگر شرکت ملی مس برای پیش برد اهداف خود نیازمند حمایت های هرچه بیشتر سهامداران است و در صورتی که تحریم ها در مذاکرات اخیر رفع نشود باید بخش زیادی از تخم مرغ های خود را در سبد سهامداران قرار دهد و همچنان صادرات را با مشکلات پیش رو اجرایی کند.
البته فتح ذخایر مسی و اشتهای بالای شرکت ملی مس برای تقویت هرچه بیشتر قدرتش در این صنعت شاید کمی آن را از برخی موضوعات دور کند. امروز دغدغه اصلی شرکت ملی مس دستیابی به پهنه های بیشتر برای توسعه اکتشافات است و در این باره اقدام به واردات ماشین آلات خارجی کرده است اما در صورتی که حمایت سهامداران از فملی کاهش یابد، شرکت مس چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار می دهد؟
بدون شک در صورت ادامه دار شدن وضعیت منفی سهام فملی، این شرکت باید فعالیت های خود در بازار صادراتی را افزایش داده تا نگرانی ها درباره تامین سرمایه برطرف شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا