اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

سرمايه گذارى در صنعت مس اقتصادى است

به گزارش خبرنگار صنعت كار، سعد محمدى در اين برنامه با اشاره به پروژه هاى تعريف شده، تصريح كرد: براساس آمارهاى وزارت صمت از ٢٩٠ هزار تن مس كاتدى توليدى در كشور را ٢٨٠ هزار تن را شركت ملى مس توليد كرده است.
وى افزود: عرضه معادن تا سال ٢٠٢٤ رو به كاهش خواهد رفت زيرا چند معدن در دنيا رو به انتهاى حيات هستند و عيار هم كاهشى است. اما كمتر از ١٠ سال آينده با شرايط موجود توليد به ١٧ ميليون تن مى رسد.
سعد محمدى اظهار كرد: قيمت مشوق در حوزه مس مشخص مى كند بايد برروى كدام معادن كار كرد.

وى ادامه داد: در حال حاضر ١٩٩ پروژه سرمايه گذارى براى تقاضاى سال ٢٠٣١ تعريف شده است. از اين تعداد ٤ پروژه تا پايان سال ٢٠٣١ به پايان عمر خود مى رسد.

مديرعامل شركت ملى مس ايران اضافه كرد: بيشتر سرمايه گذارى ها در عيار پايين نيم درصد يا كمتر شكل مى گيرد. عيارهاى بالا بيشتر در معادن زير زميني است و ما هم بايد به اين سمت برويم. بيشتر پروژه ها در كشور شيلى است.

سعد محمدى افزود: در كشور پرو حدود ٨.٥ ميليارد دلار سرمايه گذارى در حال شكل گيرى است. در كنگو نيز ٩.٧ ميليارد دلار سرمايه گذارى تعريف كرده است.

وى اظهار كرد: در امريكا مجموع سرمايه گذارى ٩.٧ ميليارد دلار است اما ايران در ٢ افق (١٤٠٣ و ١٤١٠) نزديك به ٤ ميليارد دلار سرمايه گذارى كرده ايم. ٨ هزار و ٨٠٠ دلار هم ميزان سرمايه برى تعريف شده است.
به گفته سعدمحمدى، استراليا ٧ درصد، امريكا شمالى ٣٩ درصد آسيا ١٤ درصد سرمايه گذارى در مس را به خود اختصاص داده اند. درنتيجه مس اولين عنصر استراتژيك از سوى اروپا معرفى شده است.

وى افزود: روياليتى در مس ٤ درصد است اما اين رقم در ايران ٩ درصد بوده كه رقمى بالا است. ٢٣ درصد هزينه ها حقوق و هزينه است كه در ايران هم تقريبا نزديك به اين است. مواد اوليه نيز براى توليد ٤٩ درصد قيمت را به خود اختصاص داده است.

به گفته سعد محمدى، محصولات جانبى همچون طلا يكى از منابع درآمدى مهم براى صنعت مس است.

مديرعامل شركت ملى مس بيان كرد: امروز نيازمند تغيير نگاه براى تكنولوژى مورد استفاده در استخراج معدنى هستيم.

سعد محمدى افزود: سرمايه گذارى در صنعت مس سرمايه گذارى اقتصادى خواهد بود. نبايد از دنيا جا بمانيم. البته بعيد است قيمت مس تا سال ٢٠٣١ به كمتر از ٧ هزار دلار برسد.

مديرعامل شركت ملى مس اظهار كرد: معادن رو به كاهش عيار و توليد است درنتيجه قيمت ها افزايشى شده است. نكته مهم آن است كه بايد بدانيم كجا كاتد بفروشيم و كجا كنسانتره ، نگذاريم اقتصاد فداى تصميمات احساسى شود.

به گفته وى، در سونگون به سراغ آخرين تكنولوژى ذوب رفته ايم. خوشبختانه ايران جز كشورهايى است كه در صنعت مس سرمايه گذارى خوبى دارد.

انتهاى پيام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا