اخبارراه و ساختمان

آغاز صادرات ریلی ملی برای اولین بار در کشور

به گزارش صنعت کار، محمد اسلامی دیروز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت) در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه‌ها در شکستن رکورد احداث راه‌آهن در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط با ارائه صورت مسئله‌هایی که دارند، می‌توانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهش‌ها و ظرفیت‌های علمی در راستای اهداف و مسائل‌شان شکل بگیرد.

وی افزود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.

اسلامی خاطرنشان کرد: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوری‌ها و پژوهش‌های خودمان، خلق فرصت‌ها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاه‌ها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این دو سال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راه‌آهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و این امر، با اهتمام ویژه و کار شبانه‌روزی محقق شد و این هدف‌گذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.

اسلامی خاطرنشان کرد: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود. لذا شرکت‌ها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما هم اکنون نتیجه‌اش این است که ریل در داخل کشور تولید می‌شود و برای پروژه‌های زیرساختی نصب و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این کار برای اولین بار انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: به موازات آن سرمایه‌گذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدف‌گذاری کردیم و این امری ضروری بود چرا که در این شرایط جنگ تحمیلی تحریم‌های سخت و پیچیده و ظالمانه‌ای را کشورهای تروریست و حامیان آن‌ها به ما تحمیل کرده بودند.

وی بیان کرد: ما به لطف خدا توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تأمین مالی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگی‌مان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتم‌هایی که مربوط به واگن‌های باری بود، به‌ویژه چرخ و محور، ترمز که فوق‌العاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌بردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.

اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافع‌شان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، افزود: امروز نیز به آنها اعلام می‌کنیم به جای واردات برای صادرات تلاش کنند و اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و ان‌شاءالله این کار، برایشان حلال‌تر است و دعای همه هم پشت‌شان خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامه‌ریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دست‌شان می‌رسد و قطارها بر اساس اقتضائات حرکت نکنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی تصریح کرد: بر اساس وعده دولت، تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه پیدا کند، در یک گام و در سه سال گذشته ۵ استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند. همچنین ۸ پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل داریم که تا پایان ۱۴۰۰ انجام می‌شود و برخی از آن‌ها در همین مدت افتتاح می‌شوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول خطوط ریلی کشور است.

اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راه‌آهن کشور انجام شده است ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل گذاری می‌کنیم که این ۶ برابر ریل‌گذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راه‌آهن انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: ما معدل ۱۵۰ کیلومتری را در احداث راه‌آهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دوره‌ها رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راه‌آهن در استان‌های کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری گفت: خط میانه بستان‌آباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راه‌آهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژه‌هایی هستند که افتتاح می‌شوند.

وی درباره سه‌شنبه‌های ریلی نیز گفت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد. سازمان‌های هوشمند و پویا حتماً سازمان‌هایی هستند که فردایی بهتر از دیروز خواهند داشت.

اسلامی تصریح کرد: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال ۹۸ فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از تمام عناصر و پرسنل راه‌آهن و جوانان و نیز با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته شود.

وی تأکید کرد: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راه‌آهن را برای حل مسئله استخراج کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سه‌شنبه میعادگاه حل مسئله است، افزود: مسائل حل شده در قالب یک شیوه، نظامنامه و یا اصلاح ساختار و یا یک محصول ارائه می‌شود و حاصل این‌ها، همین دستاوردها و میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.

وی تاکید کرد: ذوب‌آهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و می‌توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا