اخبارتاپصنعت و معدنگوناگونویژه ها

شاخص های مثبت مس چقدر واقعی است؟/ از افزایش درآمد تا صورت های صوری

به گزارش خبرنگار صنعت کار، اردشیر سعد محمدی در حالی از رشد دو برابر فروش این شرکت در 2 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد که قیمت جهانی مس در حال رکورد شکنی است و بازار ارز نیز در داخل با تنش هایی مواجه بود.

سعدمحمدی با اشاره به ‎فروش 5 هزار و 538 میلیارد تومانی شرکت مس در اردیبهشت‌ماه امسال می گوید این میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل (2 هزار و 775 میلیارد تومان) رشد 2 برابری داشته است.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به این‌که برنامه‌های فروش شرکت مس و تأمین نیازهای داخل مطابق با برنامه در حال انجام است، اظهار می کند که شرکت طی دو ماهه نخست امسال موفق به ثبت فروش 29 هزار و 393 تنی کاتد شد.
به گفته سعدمحمدی شرکت مس از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه برنامه‌های تولید خود را جلوتر از برنامه محقق کرده است به طوری‌که طی دو ماهه نخست امسال 216 هزار تن کنسانتره مس و 52 هزار و 389 تن مس محتوی معدنی با رشد 5 درصدی نسبت به برنامه و 50 هزار تن کاتد با رشد 7 درصدی نسبت به برنامه تولید کرده است.

اما نگاهی به بازار نشان می دهد که شرکت ملی مس ایران کار خارق العاده ای برای دستیابی به این رشد دو برابری آن هم در شرایط نامساعد اقتصادی انجام نداده است.

سعد محمدی که بارها از تغییر در نگاه مدیریتی و همراه شدن با تکنولوژی های جهانی گفته است، اشاره ای به این موضوع نداشت که رشد بازار جهانی و نرخ ارز تا چه اندازه بر این آمار اثر گذار بود.

رشد فروش در شرکتی که خود را پرچمدار صنعت مس می داند نمی تواند اتفاق عجیبی باشد آن با سرمایه ای که در اختیار دارد و طرح های توسعه ای که تعریف کرده است.

اما آن طور که پیداست افزایش نرخ ارز و رشد جهانی قیمت مس به کمک سعد محمدی آمده تا خود را مدیر نمونه شرکت مس در سال های اخیر بداند.

وی که در تمامی همایش های اخیر بر قدرت شرکت ملی مس و برنامه های اکتشافی آن تاکید دارد هیچگاه بیان نکرده که اگر این شرکت  مس، شرکتی ملی و با اختیارات فراوان نبود چطور می توانست در شرایط سخت اقتصادی میزان درآمد خود را افزایش دهد.

نمونه این موضوع را می توان در توسعه اکتشافات این شرکت مشاهده کرد. سعد محمدی با اختیارات فراوان به سراغ توسعه اکتشافات رفته و اقدام به واردات ماشین آلات کرده است اما در آن سوی ماجرا بسیاری از محدوده هایی معدنی گرفتار بروکراسی های اداری وزارت صمت و سازمان های مرتبط شده اند.

اینکه امروز شرکت ملی مس برای توسعه اکتشافات و افزایش تولید به تکاپو افتاده است به دلیل رشد جهانی قیمت این فلز و افزایش قیمت دلار در کشور است، تا سهم خود از این حوزه را افزایش دهد. درواقع سعد محمدی تلاش می کند تا خود را بدون در نظر گرفتن تاثیر قیمت دلار و قیمت جهانی مس، مدیری موفق معرفی کند. درواقع وی با تریبونی که در اختیار دارد خود را یکه تاز صنعت مس کرده است. شرایط در این مجموعه به اندازه ای خوب است که وی بارها اعلام کرد علاقه ای به حضور در سمت معاونت معدنی وزارت صمت ندارد و در نهایت این سمت را به اسداله کشاورز واگذار کرد. او در نشست خبری خود در سال گذشته اعلام کرد، ترجیح می دهد در شرکت مس بماند تا به وزارت صمت بیاید. حال شرایط امروز بازار مس مهر تاییدی بر صحبت های سعد محمدی است.

انحصار طلبی شرکت مس با وجود شرایط بازار جهانی می تواند بسیاری از فعالان این صنعت در حوزه اکتشافات و تولید کنسانتره را از میدان خارج کند و در نهایت بازار مس در اختیار کامل شرکت ملی صنایع مس قرار بگیرد. شرکت ملی مس با توان مالی بالا و اختیارات بسیار به راحتی خصوصی ها را از این گردانه خارج کرده و به مسیر خود ادامه می دهد. حال مشخص نیست تغییری که سعد محمدی بارها از آن یاد کرده به تعامل هرچه بیشتر با خصوصی ها باز می گردد یا حذف آنها.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا