اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

از صادرات نفت تا توسعه کشور/ درآمدهای حاصل از صادرات نفت صرف واردات شلوار جین نشود

به گزارش صنعت کار، مذاکرات برای رفع تحریم ها همچنان ادامه دارد و اقتصاد کشور امیدوار به آینده است. هرچند ممکن است روند مذاکرات طولانی شود اما امیدواری به رفع تحریم ها در میان فعالان اقتصادی وجود دارد.
صنعت نفت یکی از بخش هایی است که با رفع تحریم ها می تواند بر درآمد ارزی کشور تاثیر بسزایی داشته باشد. درآمدی که می تواند در واردات مواد اولیه و کالاهای ضروری نقش پررنگی به خود بگیرد.
متاسفانه در برهه ای درآمد حاصل از صادرات نفت صرف واردات کالاهایی بی ارزش شد در حالی که این ارز می توانست در توسعه پروژه های صنعتی و عمرانی صرف شود.
علی اصغر زرگر کارشناس نفت با اشاره به وضعیت صادرات نفت در سال 1400 به صنعت کار گفت: اگر تحریم های نفتی لغو شوند باید به چند موضوع توجه ویژه داشت. اگر امیدوار باشیم تا پایان سال میلادی مسئله کرونا در جهان مدیریت شود، صنایع مختلف از جمله صنایع انرژی بر فعال خواهند شد، درنتیجه تقاضا برای نفت و گاز افزایش خواهد یافت. چنین اتفاقی درخواست برای نفت ایران را هم افزایش داده و نفت ایران از 6 ماه دیگر می تواند به چرخه انرژی بین المللی بازگردد. در کنار این موضوع براساس سهیمه باید میزان استخراج نفت خود را افزایش دهد.
وی ادامه داد: البته بخشی از این اتفاقات به سیاست دولت جدیدی که انتخاب می شود بستگی دارد. شعاری به نام «بودجه بدون نفت» وجود دارد اما این شعار مانع آن نخواهد شد که اگر بتوانیم پول حاصل از فروش نفت را از طریق سیستم بانکی ذخیره کرده و ارز حاصل را برای زیرساخت ها استفاده کنیم. درواقع شعار بودجه بدون نفت به جای خود اما ذخایر ارزی نیز موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت زیرا بخش زیادی از ذخایر ارزی را هزینه کرده ایم و آنچه که حاصل از صادرات نفتی بود را به واردات اختصاص داده ایم. در نتیجه ذخایر ارزی بدلیل تحریم ها چندان افزایش پیدا نکرده است.
به گفته زرگر، سیاست دولت بعدی باید به صورتی باشد که در صورت رفع تحریم ها تا جایی که امکان دارد نفت خام و فرآوری شده را عرضه کرده و ارز حاصل را ذخیره کند.
این کارشناس صنعت نفت بیان کرد: بخشی از این ارز را باید به زیرساخت ها و توسعه هایی که نیازمند ارز هستند اختصاص داد.
زرگر افزود: به اعتقاد بنده اگر تحریم ها در بخش صادرات نفتی رفع شود ایران باید تا حد توان از منابع نفتی بهره برداری کرده و به بازارهای جدید وارد شود و از این فرصت در جهت توسعه زیرساخت ها، واردات و نوسازی صنایع کشور استفاده کند. نباید مانند زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد درآمد حاصل از صادرات نفت را صرف واردات شلوار جین کرد. دولت جدید باید از تجربیات گذشته پند بگیرد و درآمدهای حاصل از صادرات را در توسعه کشور صرف کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا