اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

معدن در اولین مناظره انتخاباتی / برنامه ضربتی 5 ساله برای بخش معدن

به گزارش صنعت کار، اولین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بین آقایان سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی، سعید جلیلی، سید ابراهیم رئیسی، محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی پیرامون موضوعات اقتصادی برگزار شد.

اما متاسفانه تنها یک سوال به بخش معدن که بارها تاکید می شود می تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد اختصاص یافت و در مقابل کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به کلی گویی درباره آن اکتفا کرد.

این درحالی است که تحقق بخش عمده ای از اهداف معدنی به رفع تحریم ها گره خورده است و در اولین مناظره انتخاباتی هیچ سوالی درباره رفع تحریم ها مطرح نشد.

سعید جلیل تنها کاندیدی بود که یکی از سوالات وی به موضوع استفاده از ظرفیت های بخش معدن اختصاص داشت.

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی درباره  بهره گیری از ظرفیت معادن کشور گفت: ما در کشور فرصت های ارزشمندی داریم که می تواند از پیشرانه های  اقتصاد باشد مانند ظرفیت‌های متعددی که هرکدام یک واگن قطار است و یک قطار را تشکیل می‌دهد و دولت باید بتواند با استفاده از هر کدام از این واگن‌ها کشور را اداره کنند.

وی اظهار کرد: درباره مسئله معادن ما بررسی دقیقی در دولت سایه داشتیم و موضوع معدن به عنوان یکی از بخش های پیشرانه اقتصاد مورد بحث قرار گرفت موضوعی که حتی می‌تواند با یک ارزش افزوده در داخل کشور اشتغال و پیشرفت را به دنبال داشته باشد.

به گفته جلیلی، یکی از مشکلات ما این است که معادن ما خام فروشی می شود اما ما می توانیم با ارزش افزوده موتور اقتصاد کشور را راه بیاندازیم و بخش بزرگی از هزینه های کشور را از این طریق بپردازیم.

وی تصریح کرد: ما باید جهش کنیم نه اینکه تنها کشور را اداره کنیم و ما با برنامه و رفع موانع در موضوع بهره برداری از معادن می‌توانیم به این هدف برسیم.

اما جای این سوال مطرح است که با وجود تحریم ها، ضعف در اکتشافات و نبود ماشین آلات معدن چطور می تواند هزینه های کشور را تامین کند. کوروش شعبانی عضو هیات‌ مدیره انجمن مس ایران درباره این موضوع به «صنعت کار» گفت: بدون شک ایجاد حداکثری ارزش افزوده اتفاق خوبی برای بخش معدن و در نگاه کلان برای اقتصاد کشور خواهد بود، اما این هدف با کدام زیرساخت و سرمایه گذاری محقق می شود.

وی ادامه داد: اگر می گوییم معدن می تواند بخشی از درآمدهای نفتی را جبران کند، نیازمند سرمایه گذاری مناسب هستیم. یعنی باید سالانه 1 تا 2  میلیارد دلار در حوزه اکتشاف، زیرساخت ها، طرح های صنایع معدنی و… آن هم به صورت ضربتی سرمایه گذاری انجام شود تا شاهد تحقق اهداف مشخص شده باشیم.

شعبانی تصریح کرد: درواقع دولت جدید باید یک برنامه ضربتی 5  ساله برای بخش معدن داشته باشد. پس از آن می توان انتظار ایجاد ارزش افزوده را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در واقع از ابتدای  تا انتهای دوره یک دولت با یک برنامه و سرمایه گذاری مشخص می توان جایگاه معدن کشور را ارتقا داد. البته این هدف نیازمند طرح های منظم است، به عنوان مثال باید در حوزه اکتشافات هوابرد اطلاعات در مقیاس های مختلف تکمیل شده تا بهره برداری بیشتری از بخش معدن داشته باشیم.

اما در این میان نکته مهمی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، بحث تحریم های وضع شده علیه کشور است. متاسفانه تحقق برخی اهداف زیرسایه تحریم ها نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتر است. شعبانی در این باره نیز بیان کرد: بسیاری از برنامه ریزی های کشور در شرایط عادی و غیر تحریمی صورت می گیرد. به عنوان مثال موضوع توسعه اکتشاف نیازمند استفاده از امکانات خارجی است و باید در گام اول مسائل مربوط به تحریم حل شود. درواقع پیش نیاز تمام موارد یاد شده رفع تحریم و ارتباط هرچه بیشتر با دنیا است تا بتوانیم بخش های مختلف اقتصادی از جمله معدن را ارتقا دهیم.

به گزارش صنعت کار، بدون شک بخش معدن که نقش مهمی در صادرات غیر نفتی کشور دارد، نیازمند توجه ویژه مسئولان خواهد بود. دولت جدید که سکان هدایت کشور را از مرداد ماه 1400 به دست می گیرد باید برای رفع موانع موجود در مسیر توسعه این بخش برنامه های مشخصی داشته و جایگاه این بخش را در سطح ملی و حتی جهانی ارتقا دهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا