اخباربانک و بیمه

کنترل تورم با هدایت نقدینگی به بورس در جهت افزایش تولید و اقتصاد ملی

به گزارش صنعت کار، «مهدی امیری» به رشد بورس و کنترل تورم اشاره کرد و اظهار داشت: رابطه رشد بورس با تورم نیازمند بررسی در مدل‌های اقتصادی و اقتصاد سنجی است تا بتوان به صورت علمی در این خصوص اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: در پی خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن افزایش نرخ ارز از یک سو و افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی در کشور از سوی دیگر انتظارات تورمی را نزد همگان افزایش داد.

امیری خاطرنشان کرد: در آن مقطع حساس زمانی بازار سرمایه توانست با جذب بخش قابل توجهی از حجم نقدینگی موجود در سطح کشور از رشد تساعدی کالاها جلوگیری کند، اما عارضه‌ای که در این خصوص شکل گرفت رشد تقاضای خرید سهام شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و سودآوری بود.

عضو هیات مدیره بورس تهران اظهار داشت: این امر موجب شد برخی از شرکت‌ها بیش از ارزش ذاتی در بورس معامله شده و پول حاصل حاصل از این رشد در صورت خروج از بازار سرمایه موجب افزایش تورم شد.

وی هدایت نقدینگی در بورس با هدف کمک به رونق تولید را موجب کنترل تورم دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد نقدینگی و منابع تورم‌زا در سطح کشور به گونه ای به سمت بورس هدایت شود که موجب افزایش شاخص‌های تولید و اقتصاد ملی شد و بجای رشد و رونق ظاهری تحت تأثیر افزایش تولید و سودآوری، شاهد رونق و رشد بازار سهام باشیم، در این صورت انتظارات کنترلی تورم محقق خواهد شد.

در چند روز گذشته «مهدی تقوی»، کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: با مدیریت صحیح نقدینگی و هدایت آن به بازارهای مولدی چون بورس، تولید نیز رونق می‌گیرد و تورم سیر نزولی به خود خواهد گرفت.

وی افزود: بورس نه تنها باعث افزایش تورم نمی شود بلکه بازدهی و گردش پول در بخش صنعت و در نتیجه میزان تولید را افزایش می دهد که این نیز به نوبه خود در کاهش تورم اثرگذار خواهد بود. از طرفی چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی کشور، باعث تورم و افزایش قیمت کالاها می شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا