اخباربرترخودرو

تشدید رکود بدون ارزیابی از نیاز بازار/ خودروسازان ابتدا بازار را بررسی کنند

به گزارش صنعت کار، در حالی خودروسازان افزایش تولید را در دستور کار خود قرار داده اند که بازار این روزها بی رمق و در رکود به سر می برد. امروز خریداران خودرو مانند گذشته تمایلی به خرید نداشته و در انتظار مشخص شدن نتیجه مهمترین رویداد سیاسی کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری هستند.

در این میان اما شورای رقابت افزایش  10 درصدی قیمت ها را مصوب کرد و مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو و عرضه این محصول در بورس است تا قیمت ها واقعی شود. تمامی این عوامل در کنار مذاکرات وین برای رفع تحریم ها دست به دست هم داده تا متقاضیان خرید خودرو دست نگه دارند. درنتیجه رکود این بازار در ماه های اخیر تشدید شده است.
اما نکته مهم آن است که خودروسازان در چنین شرایطی افزایش تولید را در دستور کار خود قرار دادند، افزایش تولید برای بازاری که این روزها رمقی ندارد.
برنامه افزایش تولید خودروسازان می تواند شرایط رکود را تشدید کند. فرزاد صالحی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر افزایش تولید خودروسازان بر شرایط رکودی  گفت: در حال حاضر بازار یک تقاضا  مشخص دارد و تولید کننده خودرو متناسب با بازار تعریف شده و تقاضایی که می تواند مدیریت کند باید محصول تولید کرده و آن را عرضه کند. اما متاسفانه در بسیاری از موارد تولیدکنندگان ارزیابی درستی از بازار نداشته و نمی توانند به درستی عرضه و تقاضا را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: البته بخشی از این موضوع به نگاه خاص برخی خودروسازان بر می گردد که درصورت تولید به میزان تقاضای موجود در بازار ممکن است قیمت ها نزدیک به قیمت در نظر گرفته شده نباشد و نتوانند بازار را کنترل کنند. این موضوع کمی بازار را با چالش همراه می کند. از سویی دیگر احتمال رکودی که می تواند ناشی از افزایش عرضه به بازار باشد بیشتر به نگاه خودروسازان باز می گردد که می خواهد مدیریت هدفمند روی بازار داشته باشد.
به گفته این کارشناس، خودروسازان باید در ابتدا ارزیابی درستی از بازار داشته تا از رکود و نظام واسطه گری جلوگیری شود. سپس براساس نیاز مشتری و خاص بازار محصولاتی تولید و عرضه شود اما متاسفانه تا به امروز شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم.
 ارزیابی درست از میزان تقاضا می تواند علاوه به رونق بازار کمک کرده و شرایط خودروسازان را بهبود بخشد اما در میزان تولید دستوری در برنامه های سالانه خودروسازان تنها به افزایش رکود منجر می شود و در نهایت زیان انباشته خودروسازان را افزایش می دهد. امروز صنعت خودروسازی نیازمند رصد دقیق از بازار و خواسته مشتری است تا بتواند بار دیگر رونق را به این بازار بازگرداند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا