اخباربرترصنعت و معدنویژه ها

مهمترین کارکردهای پیمان «بریکس» در اقتصاد کشور چیست؟

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران درباره فرصت‌های پیوستن ایران به پیمان «بریکس» برای اقتصاد کشور گفت: عضویت در این پیمان فرصتی را برای ایران فراهم می‌کند که اگر بتوان در این پیمان ایفای نقش کرد و از امکانات و ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را داشته باشیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش صنعت کار – «عباس آرگون» امروز (شنبه) به تاثیر عضویت ایران در «بریکس» بر مسایل سیاسی و اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: اگر بتوان در مسیر فرآیند جهانی شدن، زمینه توسعه دیپلماسی تجاری را در کشور فراهم کنیم، شاهد کسب برخی از موفقیت‌ها در ایران خواهیم بود.

وی به افزایش انجام فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی با چنین کشورهایی تاکید کرد و گفت: در کنار موضوع مربوط به «بریکس»، مسایل دیگری مانند اوراسیا و شانگهای در کشور وجود دارد که با توجه اهمیت این نوع پیمان‌ها، پیگیری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

آرگون افزود: پیشرفت و جهش اقتصادی هر کشوری نیازمند توسعه تعاملات بین‌المللی و حضور فعال در بازارهای جهانی است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: حضور در پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از اهمیت زیادی در توسعه تعاملات اقتصادی هر کشور برخوردار است.

وی گفت: «بریکس» توسط قدرت‌های اقتصادی نوظهور دنیا مانند کشورهای برزیل، چین، هند، آفریقا و روسیه تشکیل شده و دارای یک گستره فرامنطقه‌ای و جهانی است که در چند قاره قرار دارند.

به گفته آرگون، به غیر از آفریقای جنوبی، کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند در بین هفت کشور نخست از نظر مساحت قرار دارند و یک سوم از کره زمین را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین از نظر جمعیتی بیش از ۴۰ درصد جمعیت دنیا در این کشورها قرار دارند و از میان این کشورها، ۲ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در اجلاس اخیر قرار بر این شد تا ۶ کشور به «بریکس» اضافه شوند، افزایش مبادلات تجاری و بین‌المللی، کاهش وابستگی به اقتصاد اروپا و آمریکا، تشکیل بانک توسعه، استفاده از پتانسیل کشورهای در حال توسعه برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی و تاثیرگذاری مثبت در بحران‌های سیاسی و اقتصادی مهم جهانی به عنوان کارکردهای عمده این پیمان تلقی می‌شوند که بیشتر در حوزه پولی و مالی هستند.

وی با اعلام اینکه عضویت در این پیمان ایجاد کننده فرصت مناسب برای ایران است، گفت: اگر بتوان در این پیمان ایفای نقش کرد و از امکانات و ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را داشته باشیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا خواهیم کرد.

آرگون تاکید کرد: ایران باید بتواند به نوعی خارج از تحریم‌های آمریکا با این کشورها همکاری داشته باشد و نباید توجهی به محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا داشت.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران افزود: در حوزه داخلی هم در کشور نیازمند تقویت تکنولوژی، ایجاد یکپارچگی در حوزه سیاست‌گذاری‌های تجاری کشور و وجود استراتژی مناسب از بهره‌مندی امکانات بین‌المللی هستیم تا بتوان در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیریم.

وی گفت: در این صورت می‌توان از امکان تولید کالاهای باکیفیت و با تکنولوژی بالاتر برخوردار باشیم و با ایجاد ثبات در قوانین و مقررات زمینه پیش‌بینی پذیری شرایط اقتصادی کشور فراهم خواهد شد که از این طریق زمینه جذب سرمایه در کشور فراهم می‌شود و می‌توان حضور پررنگ‌تری را در بازارهای جهانی داشته باشیم.

آرگون به تاثیر عضویت ایران در پیمان «بریکس» بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در صورت ایجاد رشد و توسعه اقتصادی زمینه رونق بازار سرمایه فراهم خواهد شد و شرکت‌های اصلی حاضر بر بازار بر موقعیت مناسبی قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا