اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

از کسری بودجه تا ضرروت تعامل با دنیا/ دولت جدید در تنگنای ارزی

به گزارش خبرنگار صنعت کار، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نامزدها از وعده های اقتصادی مختلفی سخن می گویند که لازمه تحقق تمامی آنها تامین بودجه و ارز است. البته فراموش نکنیم که تامین ارز در کشور رابطه مستقیمی  با حل مسائل سیاسی در فضای بین المللی دارد.

وضع تحریم ها صادرات را برای بخش های مختلف نفتی و غیر نفتی سخت کرده و تامین ارز امروز به یکی از اصلی ترین چالش های اقتصاد کشور تبدیل شده است.

علی اصغر زرگر کارشناس نفت در گفت و گو با «صنعت کار» و با اشاره به برنامه های اقتصادی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: دربحث هایی که کاندیدای ریاست جمهوری مطرح کردند برخی واقعیت ها مشخص شد که در صادرات نفت آن هم با روش دور زدن تحریم ها، در ماه های اخیر چندان موفق نبوده ایم . البته امکان در اختیار داشتن تاکتیک های بیشتر برای دور زدن تحریم ها وجود دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه دریافتی های بانک مرکزی از طریق صادرات نفتی و غیرنفتی اندک و باقی دلارهای ایران بلوکه است و باتوجه به شرایط ناامید کننده، به نظر می آید دولت جدید خواسته یا ناخواسته در تنگنای مسائل ارزی قرار دارد. در نتیجه کسری بودجه و هزینه ها جاری، دولت جدید را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.

زرگر تصریح کرد: به اعتقاد بنده اولویت باید بر رفع تحریم ها متمرکز شود. مذاکرات باید به گونه ای پیش رود که به توافق دست یافته و آمریکا به برجام باز گردد.

این کارشناس صنعت نفت، بیان کرد: در صورت رفع تحریم ها شاهد گشایش هایی خواهیم بود. بنابراین اروپایی ها و کشورهای دیگر به سراغ خرید نفت ایران می آیند و این موضوع در بحث تامین نقدینگی مورد نیاز کشور موثر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به رفع تحریم ها افزود: با رفع تحریم مشتری برای نفت ایران وجود خواهد داشت و منطق حکم می کند بیشترین نفت را استخراج کرده و به صورت خام و فرآورده به بازار عرضه و ارز حاصل از آن را به کشور بازگردانیم تا با آن اولویت ها و دیگر برنامه های اقتصاد را محقق کنیم.

زرگر افزود: مسئله اصلی کمبود ارز و بودجه است. دولت جدید برای تحقق تمامی وعده های اقتصادی خود نیازمند بودجه است در نتیجه اولویت دولت آینده باید تعامل با دنیا باشد.

به گزارش صنعت کار، رفع تحریم ها و تعامل با دنیا می تواند خون تازه ای به جان اقتصاد کشور وارد کند. اقتصادی که در سال های اخیر رفته رفته توان خود را از دست داده و امروز تنها به کمک تصمیمات موقتی همچون ارائه تسهیلات، آزاد سازدی چند ماهه صادرات و… نفس می کشد. این در حالی است که منابع عظیمی از نفت و گاز به همراه ظرفیت های معدنی می تواند جایگاه جهانی ایران را در حوزه اقتصاد تغییر دهد اما لازمه این موضوع در گام اول تعامل با دنیا و در گام دوم اجرای تصمیمات کارشناسی است. متاسفانه تصمیمات غیر کارشناسی و لحظه آخری آسیب های جدی به بدنه اقتصاد کشور وارد کرد. این موضوع به خوبی در صادرات غیرنفتی سال گذشته قابل مشاهده است. سیاست های انقباضی توانست صادرات فولاد که نقش مهمی در ارزآوری غیرنفتی دارد را کاهش دهد درنتیجه چنین نگاهی باید از سوی دولت جدید اصلاح شده تا مشکلات ارزی و کسری بودجه در کشور حل شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا