اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

شکسته شدن انحصار پتروشیمی در دولت جدید

به گزارش خبرنگار صنعت کار، با نزدیک شدن به 28  خرداد ماه، اخبار انتخاباتی داغ تر می شود. هر گروه و حوزه ای بدنبال مطالبه گری برای رفع مشکلات بخش خود است. اما در این میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره برخی بخش های مهم اقتصادی یا برنامه ای اعلام نکرده یا به کلی گویی بسنده کرده اند.

این در حالی است که امروز اقتصاد در حوزه های مختلف خود با مشکلاتی مواجه است که بخشی با رفع تحریم و بخشی دیگر با تغییر نگاه مدیریتی حل می شود. هرچند تامین ارز امروز دغدغه ای اصلی برای کشور محسوب می شود اما نباید با چنین دیدگاهی به سراغ صادرات محصولاتی با ارزش افزوده کمتر رفت.

تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر رونق تولید و اشتغالزایی می تواند ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد و این درست همان موضوعی است که دولت جدید باید در صنعت پتروشیمی بدنبال تحقق آن باشد.

صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که با تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد واحدهای بیشتر در پایین دست می تواند نقش خود در ارز آوری را بیشتر کند. اما متاسفانه انحصارگرایی و درآمد ارزی باعث شده تا این صنعت بیشتر به صادرات تمایل داشته باشد.

سعید ساویز کارشناس صنعت نفت در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به مهمترین اقدامات دولت جدید در صنعت پتروشیمی، بیان کرد: متاسفانه انحصارگرایی مهمترین مشکلی است که گریبان گیر صنعت پتروشیمی شده است. این صنعت بدست عده ای است که گاز را ارزان تهیه کرده و در نهایت محصول خود را راهی بازار صادراتی می کنند.

وی اظهار کرد: صادرات و ارزآوری اتفاق خوبی است اما باید تولید در صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز تقویت شود. یعنی به جای آنکه هلدینگ های پتروشیمی مستقیم به سراغ صادرات بروند بهتر است محصول خود را در شهرک های پتروشیمی به صنایع پایین دستی داده تا محصولی با ارزش افزوده بیشتر تولید شود.

به گفته ساویز، درآمد ارزی تمایل صنعت پتروشیمی برای توسعه این موضوع را کاهش داده است، زیرا در صورت عرضه محصول به واحدهای پایین دست دیگر خبری از درآمد دلاری نبوده پرداخت ها به صورت زمان دار صورت می گیرد اما امروز صنعت پتروشیمی باید به دنبال تکمیل زنجیره ارزش باشد.

این کارشناس صنعت نفت بیان کرد: شاید اصلی ترین کاری که دولت جدید باید در حوزه پتروشیمی انجام دهد، شکستن رانت و انحصارگرایی در این صنعت باشد. ما نمی گوییم صنایع پتروشیمی صادرات نداشته باشند، بلکه معتقدیم باید بخشی از تولیدات آنها در بازار داخلی عرضه و به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود.

وی همچنین افزود: از سویی دیگر فراموش نکنیم پارس جنوبی به زودی با کاهش فشار و تولید گاز مواجه می شود پس تکمیل زنجیره ارزش بیش از هر زمان دیگری برای این صنعت حائز اهمیت خواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا