اخبارنفت و پتروشیمی

افزایش درآمد پتروشیمی و کاهش هزینه ها با دیجیتالی شدن

به گزارش صنعت کار، علی محمد بساق زاده رئیس شورای سیاست گذاری جایزه تعالی پتروشیمی در نخستین نشست تعالی سازمانی و آئین امضای تفاهم نامه همکاری بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مؤسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان با بیان اینکه امروزه صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت ارزش آفرین به شمار می‌رود که نفت و گاز موجود را تبدیل به مواد شوینده، لاستیک، تجهیزات دیجیتال، پزشکی و … می‌کند. بنابراین می‌توان گفت نقش پررنگی در جامعه مدرن امروزی دارد.

وی افزود: سرعت رشد و توسعه اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر در مقایسه با گذشته بیشتر است و حتی پیچیده‌تر و غیرقابل پیش بینی تر شده بنابراین بازارهای جهانی را با چالش‌های نامشخص و غیرقابل پیش بینی می‌تواند رو به رو کند و امکان تشخیص برای برنامه‌ریزی برای وضع موجود را دشوار می‌کند.

مشاور معاون وزیر نفت ادامه داد: شرایطی که صنعت پتروشیمی در حال حاضر تجربه می‌کند پرچالش و رقابتی است. حتی می‌توان گفت رقابت در این بازار سرعت بیشتری از گذشته گرفته است. این در حالی است که به دلیل تحریم‌های اعمال شده برای ایران توسعه این صنعت و کسب و کارهای مربوط به آن به سهولت انجام نمی‌شود.

به گفته این مقام مسئول تأمین مواد اولیه برای بخش‌های مختلف این صنعت که به عنوان خوراک نیز محسوب می‌شود، هر روز سخت‌تر از دیروز است. چرا که مواد محصولات پتروشیمی تولید شده از نفت و گاز ۹۰ درصد کل مواد اولیه را تشکیل می‌دهد که طبیعتاً به عنوان مواد اولیه شناخته می‌شود. از سوی دیگر شاهد به کارگیری سیاست‌های سختگیرانه ای از سوی نهادهای حاکمیتی مختلف به منظور حفظ محیط زیست هستیم به این ترتیب می‌توان گفت صنعت پتروشیمی چالش‌های مختلفی از جمله تأمین مواد اولیه و رعایت مقررات سختگیرانه محیط زیستی را پیش رو دارد.

بساق زاده، صنعت پتروشیمی را به عنوان یک اکوسیستم با هدف خلق آینده پایدار و اقتصاد با هدف صرفه جویی در انرژی و منابع دانست و اظهار داشت: تحولات بخش دیجیتالی در سال‌های اخیر موجب شده تا اکثر صنایع بزرگ از جمله صنعت پتروشیمی به قدرت تحول این بخش پی ببرند. بنابراین فناوری‌های دیجیتال می‌تواند نقش پررنگی در صنعت پتروشیمی به ویژه در بخش عملیاتی شدن پروژه‌ها ایفا کند.

رئیس شورای سیاست گذاری جایزه تعالی پتروشیمی اظهار داشت: فناوری‌های دیجیتالی می‌توانند در جمع‌آوری و پردازش اطلاعات به این صنعت کمک کنند تا در نتیجه نگاه صحیحی برای دستیابی به بهبود تولید با هزینه‌های کمتر برسیم. از سوی دیگر می‌توانند برای بخش نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه نیز با هدف حداقل رساندن زمان خرابی و تسهیل برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از فرسودگی تجهیزات و اقلام موجود در انبارها به این حوزه کمک کنند.

بستاق زاده با تاکید بر اینکه دیجیتالی شدن باعث می‌شود تا در صنعت پتروشیمی شاهد افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها باشیم توضیح داد: در حال حاضر شاهد ترکیبی از اقتصاد در حال رشد جهانی، افزایش جمعیت و توسعه فناوری منجر به تقاضای فزاینده برای محصولات مختلف پتروشیمی هستیم. این در حالی است که پیش بینی می‌شود این روند در آینده با تغییرات سریع‌تر و بیشتری رو به رو باشد به این ترتیب شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید با سرعت بیشتری خود را با این شرایط تطبیق دهد تا بتواند برتری رقابتی خود را حفظ کرده و بر چالش‌ها غلبه کند.

وی گفت: در نقشه راه صنعت پتروشیمی در برنامه جهش دوم تمرکز بر تولید محصولات متنوع، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و افزایش درآمد صنعت پتروشیمی با ۴۰ درصد افزایش ظرفیت تولید طراحی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته توانستیم ۱۷ پروژه جدید را به بهره برداری برسانیم افزود: در نتیجه بهره برداری از این تعدد پروژه‌ها ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید افزوده شد و مجموع ظرفیت تولید این صنعت به ۹۰ میلیون رسید. ما در صنعت پتروشیمی دستاوردهای مطلوبی در بخش افزایش ظرفیت تأمین خوراک، افزایش درآمد و ارزآوری، خودکفایی در ایجاد دانش فنی و تولید کاتالیست های مورد نیاز این صنعت داشته‌ایم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا