اخباربرترخودرو

کرونا گوی سبقت را از تصادفات جاده ای ربود/ نقش 80 درصدی خطای انسانی در تصادفات جاده ای

به گزارش صنعت کار،د تا پیش از شیوع کرونا، حوادث جاده ای و تصادفات بلای جان هموطنان بود. موارد زیادی از جمله نامناسب بودن جاده ها، کیفیت خودروهای داخلی و عدم رعایت موارد ایمنی از سوی راننده و سرعت غیر مجاز منجر به حوادثی می شد که بسیاری از هموطنان جان خود را از دست می دادند.

اما با شیوع ویروس کرونا توجه به حوادث جاده ای کمتر از گذشته شد. البته نباید فراموش کرد محدودیت های تردد و ممنوع شدن سفر در تعطیلاتی همچون عید نوروز بر کاهش حوادث جاده ای اثر گذار بود.
با این حال رییس سازمان پزشکی قانونی درمورد آمار جانباختگان تصادفات رانندگی در سال گذشته با بیان اینکه موارد فوتی با کاهش ۹.۱ درصدی در سال ۹۹ به ۱۵ هزار و ۳۹۶ مورد رسید، گفت: آمار فوتی‌ها در سال ۹۸، ۱۶هزار و ۹۴۶ مورد و در سال ۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ مورد بوده است.
درواقع تصمیمات ستاد کرونا مبنی بر ممنوع شدن سفر و تردد پس از ساعت 10 شب توانست میزان تصادفات را به 9 درصد کاهش دهد. اما در مقابل شیوع این ویروس در سال گذشته جان 61 هزار و 724 نفر را گرفت.
از کرونا تا تصادفات جاده ای
هرچند شیوع کرونا در کاهش تصادفات موثر بود اما نباید فراموش کرد که فوت 15 هزار و 396 نفر برای یک سال رقم بالایی است که باید برای کاهش آن برنامه ریزی شود.
اعمال محدودیت ها، آموزش و اطلاع رسانی درباره کرونا توانستآامار فوتی های ناشی از این ویروس را کاهش دهد. درواقع بحث آموزش و نظارت موضوع بسیار مهمی است که سازمان های مرتبط با بخش حمل و نقلی و دولت می توانند برای کاهش  تصادفات جاده ای در کنار ارتقای ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی، آن را اجرایی کنند.
از سویی دیگر ایجاد زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و نوسازی این بخش نیز تاثیر به سزایی در کاهش تصادفات برون شهری دارد که باید با سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی انجام شود. شاید در این زمینه همراهی وزارت راه و شهرسازی با بخش خصوصی بتواند راهگشای حل مشکلات بوده و نوسازی جاده ها با سرعت بیشتری انجام شود.
اما در بخش دیگر این حوادث با میزان کیفیت و ایمنی خودروهای ساخت داخل عجین شده است. ارتقای استانداردهای تولید برای خودروهای داخلی می تواند درصدی در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات موثر باشد.

نقش مهم خطای انسانی در تصادفات رانندگی

علی مصدقی معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران  با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر تصادفات رانندگی بیان کرد: آمارها نشان می دهد بیش از 80 درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است که شامل سرعت غیر مجاز، خواب آلودگی، سبقت غیرمجاز و… می شود.
وی ادامه داد: اما حدود 10 الی 15 درصد حوادث ناشی از ایمنی خودروها است که پراید و موتورسیکلت ها در صدر این آمار قرار می گیرند.
مصدقی با بیان اینکه جاده ها نقش کمی در میزان حوادث و تصادفات دارند، تصریح کرد: حدود 10 تا 15 درصد از این تصادفات بدلیل وضعیت جاده ها صورت می گیرد که سهم ناچیزی در برابر خطای انسانی است. درواقع ایمنی جاده ها نسبی و مطلق نخواهد بود یعنی نمی توان ایمنی در جاده ها به صورت 100درصدی اعمال کرد، زیرا ممکن است ما علائم و تابلوهایی را در جاده ها نصب کنیم اما به سرقت برود. درنتیجه نمی توان به طور مطلق ایمن سازی را ایجاد کرد.
معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران افزود: به هر حال این راننده است که باید خود را با شرایط جاده هماهنگ کرده و به علائم و هشدارها توجه کند.
مصدقی بیان کرد: البته در این میان بحث سرعت مجاز بسیار حائز اهمیت است. یعنی با رعایت سرعت مطمئنه می توان از حجم حوادث کاسته و مرگ و میر را کاهش داد.
به گفته وی، علائم زبان گویای جامعه است. زمانی که این علائم مشخص و سیستم روشنایی ایجاد شده که می توان گفت ایمنی جاده برقرار است اما در اینجا مهارت راننده نقش مهمی ایفا می کند. درواقع جاده باید خودمعرف باشد که در صورت حادثه شاهد تلفات جانی نباشیم.
مصدقی تاکید کرد: همانطور که آموزش در کنترل کرونا موثر بود، آموزش و نظارت دقیق بر رانندگی افراد نیز می تواند میزان حوادث را کاهش دهد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا