اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

زنگ خطر بحران گاز به صدا در آمد/ افت فشار در پارس جنوبی با صنعت فولاد چه خواهد کرد؟

به گزارش خبرنگار صنعت کار، چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد با ایجاد 7 طرح فولادی در دولت نهم و دهم سرعت گرفت، طرح هایی که افتتاح آنها به دولت یازدهم و دوازدهم سپرده شد تا میزان ظرفیت تولید فولاد افزایش پیدا کند.
دولت توسعه زنجیره ارزش برای جلوگیری از خام فروشی در حوزه سنگ آهن و اشتغال هرچه بیشتر در دستور کار خود قرار داد. این موضوع با استفاده از سیاست های مختلف و ابلاغ قوانینی از جمله وضع عوارض صادراتی اجرایی شد، با این حال امروز که زمان کوتاهی تا افق 1404 باقی مانده، صنعت فولاد برای تحقق هدف خود یعنی تولید 5 میلیون تن با چالش های بسیاری مواجه است. چالش هایی که می تواند سرمایه گذاری های صورت گرفته در سال های اخیر را از بین برده و این صنعت را وابسته به واردات کرده یا قدرت رقابت پذیری آن در بازارهای صادراتی را کاهش دهد.
فراموش نکنیم گاز به عنوان یکی از اصلی ترین فاکتورها برای توسعه صنعت فولاد بشمار می رود. حال صنعت گاز نیز این روزها با کاهش فشار و تولید در پارس جنوبی در آستانه خطری بزرگ قرار گرفته که می تواند سایر صنایع وابسته به خود از جمله صنعت فولاد را تحت تاثیر قرار دهد.
کاهش منابع گاز و قطع پی در پی آن می تواند فولادسازان را از برنامه تولیدی خود عقب اندازد از سویی دیگر واقعی شدن قیمت انرژی می تواند راهکار مناسبی برای کاهش مصرف گاز، برق و… در واحدهای صنعتی از جمله فولاد باشد اما با وجود بحران مواد اولیه، واقعی شدن قیمت انرژی چه بر سر صنعت فولاد خواهد آورد.
امروز فولادسازان بیش از هر زمان دیگری باید به دنبال استفاده از تکنولوژی های جدید برای کاهش مصرف انرژی باشند. اتفاقی که به افزایش قدرت رقابت پذیری آنها در بازارهای صادراتی کمک خواهد کرد. اما متاسفانه ارزان بودن قیمت انرژی باعث شده تا این بحران چندان مورد توجه فولادی ها قرار نگیرد.
در این باره یدالله صبوحی کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به کاهش تولید در پارس جنوبی، بیان کرد: این یک واقعیت است که منابع ما محدود بوده و در آینده با مشکل تامین مواجه خواهیم شد. قطع گاز در زمستان گذشته نیز گواه خوبی برای این موضوع است.
وی ادامه داد: اما موضوع دیگری به نام صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی وجود دارد. ما می توانیم با توجه به تکنولوژی های موجود حدود 47 درصد از مصرف انرژی اولیه در بخش گاز، برق و… را کاهش دهیم.
صبوحی با اشاره به صنعت فولاد بیان کرد: در این صنعت بسیاری از واحدهای تولیدهای تولیدی که مستقیم از گاز استفاده می کنند پتانسیل بالایی در صرفه جویی مصرف در اختیار دارند. حداقل می توان 30 درصد از گاز مصرفی را با بکارگیری تکنولوژی های جدید کاهش داد.
به گفته این کارشناس اقتصاد انرژی، موانع جدی در بازیافت مصرف انرژی وجود دارد که یکی از اصلی ترین آنها قیمت انرژی است. درواقع ارزان بودن انرژی توجیه اقتصادی برای کاهش مصرف را در واحد های فولادسازی از بین برده است.
وی ادامه داد: صنعت فولاد سهم زیادی از منابع یارانه انرژی دریافت می کند درنتیجه دلیلی بر کاهش مصرف وجود ندارد. بنابراین با ادامه این روند در صنایع انرژی بر همچون فولاد، اقتصاد ما را با بحران مواجه خواهد کرد.
صبوحی در ادامه با اشاره به وضعیت پارس جنوبی نیز بیان کرد: بهره برداری بهینه از منابع پایان پذیر مانند نفت و گاز به ویژه در میادین مشترک مثل پارس جنوبی، مسئله ای بسیار جدی است و متاسفانه در نوع بهره برداری از میدان اصول علمی رعایت نمی شود.
وی ادامه داد: تولید بهینه براساس ویژگی میدان های نفت و گاز صورت می گیرد تا برداشت ها طولانی مدت باشد، حال اگر تولید در نقطه بهینه نباشد با افت فشار شدید مواجه شده و بخش عمده ای از گاز استخراج نخواهد شد، اما در آن سوی ماجرا قطر با حضور شرکت های بین المللی و تکنولوژی های جدید تولید بهینه را انجام داده و سهم خود از میدان گازی پارس جنوبی را افزایش می دهد.
صبوحی در پایان تاکید کرد: ما در پارس جنوبی نیازمند بکارگیری دانش فنی و مدیریت تولید هستیم تا شاهد تخریب منابع نباشیم .

 

کتایون ملکی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا