اخباربرترصنعت و معدن

رونق تولید در گرو تحقق دولت الکترونیک

به گزارش صنعت کار، رونق تولید در هر کشور جز اولویت های هر دولت است چرا که با به حرکت درامدن چرخ تولید،شاهد افزایش جذب سرمایه و رونق اشتغال و در پی آن کاهش بیکاری خواهیم بود.

برطرف کردن موانع تولید یکی از اولویت های آیت الله رئیسی در دولت خود است . این کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ضابطه‌های دست و پاگیر و مجوزهایی که حال تولید کننده را می‌گیرد باید اصلاح شوند.

او وعده اصلاح نظام اداری را به مردم در آخرین مناظره تلویزیونی داد و گفت: سه موضوع اصلاح دولت، مبارزه با فساد و ناکارآمدی، حمایت از خانواده‌ها و محرومین و جهش تولید و رونق کسب و کار از دغدغه‌های مهم مردم است.

رئیسی به این نکته نیز اشاره کرد که باید سامانه شفافیت داده‌های اقتصادی طراحی کرد که تمامی قراردادها پشت ویترینی قرار بگیرد تا مردم آن را ببینند و با با شفافیت مواردی مانند، قاچاق کنترل خواهد شد.

اگر چه رونق تولید و ایجاد جذابیت برای فعالیتهای مولد از برنامه های آیت الله رئیسی برای بهبود حال اقتصاد کشور است اما برخی ازکارشناسان معتقدند این امر تنها با تحقق دولت الکترونیکی امکانپذیر است.

افشین پروین پور در گفت‌و گو با «صنعت کار»، با اشاره به اهمیت کاهش بروکراسی اداری دررونق تولید گفت: زمان بر بودن بروکراسی اداری موجب می شود تا میل به تولید و سرمایه گذاری در این بخش کاهش پیدا کند و روند تولید کند شود و در پی آن فعالان کسب و کار از سرمایه گذاری در این بخش پشیمان شوند.

وی با تاکید بر این که پایه اصلی روند تولید در کشور نرخ بازگشت سرمایه بالا است،گفت:اگرچه نرخ بازگشت سرمایه بالاموجب افزایش جذابیت سرمایه گذاری می شود اما این شرط به تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید موانع اداری از میان برداشته شود و راه اندازی کسب و کار در کشور سهل شود.

پروین پور افزود:ایجاد سامانه هوشمند کسب و کار و تحقق دولت الکترونیک می تواند موجب کاهش بروکراسی اداری و افزایش تولید شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که در سایر کشورها با الکترونیکی شدن فرایند های راه اندازی کسب و کار، شاخص سهولت راه اندازی کسب و کاردر حوزه کارافرینی ارتقا یافته است، گفت:در کشور ما نیز باید سامانه های هوشمند به کمک دولت بیاید تا شاهد تسریع فرایندهای کسب و کار باشیم.

پروین پور افزود:در کشور ما با توجه به درآمد های نفتی نیاز به رونق تولید در اولویت نبوده در حالیکه اقتصادی موفق است که تولید در اولویت باشد و از مالیات این بخش دولت هزینه های خود را تامین کند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که تا کنون اراده سیاسی برای رفع موانع تولید و رونق این  بخش در دولت ها وجود نداشته است .

پروین پور گفت:اجرای دولت الکترونیک تا کنون نمره قابل قبولی در کشور به دست نیاورده است چرا که به عنوان مثال هنوز شاهد دفترچه کاغذی خدمات درمانی هستیم و یا برای پرداخت مالیات هنوز باید با حضور دراداره مالیات این کار انجام شود در حالیکه در سایر کشورها تمامی این مراحل به صورت الکترونیکی انجام می شود.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از زمانبر بودن انجام مراحل اداری گفت: در حوزه کشاورزی برای راه اندازی کسب و کار باید از ۱۳ اداره دولتی مجوز گرفته شود که انجام این پروسه به طور تقریبی ۶ ماه طول میکشد.

پروین پور تاکید کرد:دولت بعدی تحقق دولت الکترونیک در جهت رونق تولید و کاهش بروکراسی اداری را باید در اولویت خود قرار دهد و اگرچه این موضوع مساله ی ساده ای نیست اما پس از انجام آن شاهد جهش تولید و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود.

 

وی به این نکته نیز اشاره کرد که تا زمانی که سرمایه به سمت بخش غیر مولد حرکت کند و این بخش دارای جذابیت باشد شاهد رونق تولید نخواهیم بود و دولت بعدی باید حوزه غیر مولد را مدیریت کند تا تولید در کشور رونق یابد.

انتهای پیام /

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا