اخباربرترخودرو

واردات با هدف تقویت صنعت خودرو انجام شود

به گزارش صنعت کار، رفع مشکلات صنعت خودرو نیازمند بکارگیری روش هایی کارشناسی و به دور از نگاه سیاسی است تا پایه های این صنعت قدرتمند شده و توان رقابت در عرصه های بین المللی را داشته باشد.

در این میان مجلس شورای اسلامی به دنبال ساماندهی بازار صنعت خودرو بوده تا مشکل خودروسازان برطرف شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تنظیم بازار را اصلی‌ترین محور مربوط به سیاست‌گذاری صنعت خودرو دانست و گفت: تعیین نقش شورای رقابت، فرمول قیمت‌گذاری خودروهای عمومی و خاص، توانایی مالی مصرف کننده، کیفیت و… از جمله سایر مواردی است که باید در سیاست‌گذاری مذکور تعیین تکلیف شود.
لطف اله سیاه کلی درباره ضرورت تعیین سیاستی واحد در صنعت خودروسازی، گفت: برای رفع مشکلات این حوزه باید به سیاستی واحد برسیم به این معناکه در این راهکار نظر تولیدکننده، مصرف‌کننده، مجلس و دولت اعمال شود زیرا مادامی که به سیاست مشخصی نرسیم قانون اجرایی نخواهد شد و مردم متضرر می‌شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات یکی دیگر از راهکارهای ساماندهی صنعت خودرو است، تصریح کرد: زمانی که محور سیاست‌گذاری تنظیم بازار باشد ممکن است واردات یکی از راهکارهای باشد.
اما آیا در شرایط فعلی واردات می تواند به صنعت خودرو کمک کند؟ مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تاثیر آزادسازی واردات بر بازار خودرو  گفت: متاسفانه برخی اقدامات موقتی بوده و مانند یک مسکن در بازار خودرو عمل می کند که هیچگاه ساختار شکننده صنعت را تقویت نخواهد کرد.
وی ادامه داد: صنعت خودرو به دلیل آنکه در چند دهه اخیر با یک فضای انحصاری سنتی مواجه بوده، هیچگاه به سمت رقابتی شدن نرفته و به رفتار بین المللی فکر نکرده است. درنتیجه این فضای سنتی بسیار شکننده و فرسوده بوده و با کوچکترین ضربه از هم گسسته می شود.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، 60 تا 70هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صنعت خودرو نوعی فاجعه بوده و رسما می توان گفت خودروسازان ورشکسته هستند. درنتیجه این ساختار در برابر تنش های بیرونی همچون واردات مقاوم نخواهد بود.
وی ادامه داد: کشورهای موفق زمانی به سراغ واردات رفتند که صنعت داخلی آنها به میزان قابل توجهی از مقاومت دست پیدا کرد، حال زمانی که صنعت خودروی ما قدرتمند نشده نمی تواند با واردات رقابت کند.
مصطفوی تصریح کرد: واردات 2  هدف را دنبال می کند، یا برای تامین نیاز مردم است یا برای تقویب صنعت داخل. اما به طور کلی کشورهای توسعه یافته  صنعتی واردات را برای تقویت صنعت داخل انجام دادند.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: با توجه به شکننده بودن صنعت خودروی کشور، کوچکترین شوکی مانند واردات، بازار را برهم خواهد زد.
به گفته وی، امروز 40 درصد مردم جامعه خودرو ندارند، اما 60 درصد باقی مانده افرادی هستند که در صورت واردات خودروی خارجی دیگر به سراغ خودروی داخلی نخواهد رفت و این موضوع تامین نقدینگی خودروسازان را با مشکل همراه می کند.
مصطفوی تاکید کرد: بدون شک واردات خودرو نیاز است اما این موضوع با چه مکانیزمی باید اجرایی شود. به نظر بنده تا زمانی که ساختار صنعت خودرو اصلاح نشود، واردات تنها منجر به شکسته شدن پایه های اصلی این صنعت خواهد شد.
با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید، بعید است موضوع واردات در سال جدید آزاد و محقق شود. اما همان طور که اشاره شد، پیش از آزاد سازی واردات در صنعت خودرو باید به توانمند سازی هرچه بیشتر این صنعت پرداخت تا صنعت خودروسازی کشور توان رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا