اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

بحران برق و گاز در واحدهای فولادی/ مشکل پارس جنوبی به ضرر تمام صنایع کشور تمام می‌شود

به گزارش صنعت کار، به گزارش خبرنگار صنعت کار، کاهش افت فشار و تولید در پارس جنوبی می تواند زنگ خطری برای صنایع انرژی بر ازجمله فولاد باشد. بدون شک کاهش این ذخایر می تواند بر گران شدن حاملان انرژی یا به نوعی به واقعی شدن قیمت انرژی کمک کند اتفاقی که قیمت تمام شده محصولی همچون فولاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این در حالی است که توسعه صنعت فولاد با وجود ذخایر سنگ آهن و همچنین دسترسی به گاز ارزان در دستور کار قرار گرفته است.
سید رضا شهرستانی در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به این موضوع، بیان کرد: ذخایر گازی به مرور زمان با کاهش فشار همراه می شوند و باید سرمایه گذاری جدید برای افزایش فشار مجدد صورت گیرد. متاسفانه در سالهای اخیر این سرمایه گذاری که فناوری آن در دست تعداد شرکتهای محدود از جمله توتال است، به دلیل تحریم ها صورت نگرفت. درواقع با آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام توتال هم این کار را شروع نکرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر باید حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود تا بتوانیم همین حجم از گاز استخراجی را حفظ کرده و تولید داشته باشیم. از سویی دیگر این پروژه نیازمند بازه زمانی 3 ساله است. حال با کاهش فشار گاز در پارس جنوبی، در مصرف گاز و تولید برق در نیروگاهها مواجه می شویم. این اتفاق باعث قطعی برق شده که به تولید آسیب جدی وارد می‌کند.
شهرستانی با اشاره تاثیر قطع برق در واحدهای فولادسازی، بیان کرد: جالب است به برخی واحدهای فولادی ابلاغ شده در بین ساعات 12 ظهر تا 9 شب مصرف برق را به میزان 60 درصد کاهش دهند. درحالیکه چنین کاری شدنی نبوده و به معنای تعطیلی خط تولید خواهد بود.
این عضو هیات مدیره انجمن فولاد اظهار کرد: مشکل پیش آمده در پارس جنوبی، تمام صنایع کشور را با مشکل همراه می‌کند. درواقع اگر با شرایط فعلی پیش رویم کل کشور با مشکل جدی مواجه خواهند شد.
شهرستانی درباره واقعی شدن قیمت انرژی در واحدهای فولادی، اظهار کرد: اینکه گفته می شود فولادی ها یارانه مناسب انرژی دریافت می‌کنند نظر اشتباهی است، زیرا زمانی می‌توان گفت یارانه خوب دریافت می شود که در شرایط استاندارد قرار داشته باشیم، نه آنکه در شرایط تحریمی با بهره بانکی بالا و … بگوییم فولادی ها یارانه دریافت می کنند. درواقع شرایط ما نسبت به دنیا استثنا است.
به گزارش صنعت کار، صنعت فولاد باید در شرایط بحرانی انرژی برای افزایش توان رقابتی خود به سراغ توسعه تکنولوژی برای کاهش مصرف انرژی برود. این اتفاق علاوه بر کاهش تاثیر این بحران می تواند به کاهش قیمت تمام شده نیز کمک کند.

کتایون ملکی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا