اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

زارع: دولت آقای رییسی دولت نخبگان است

به گزارش خبرنگار صنعت کار،  زارع در این نشست با اشاره به برنامه کمیته تجار و بازرگانان، اظهار کرد: متاسفانه تجار بیشترین آسیب را از شرایط بین المللی دیده اند. ما 1 درصد از جمعیت جهان را در اختیار داریم و براین اساس برای دستیابی به 1  درصد از تجارت جهانی نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفت. اما با توجه به شرایط دشواری که تحریم برای تجار ایجاد کرد، این کمیته با هدف تسهیل تجارت شکل گرفت.

وی ادامه داد: در این کمیته به دنبال فعال کردن دوباره رایزن های بازرگانی در کشورهایی که امکان فعالیت وجود دارد، هستیم. در حوزه رایزن های اقتصادی ابتدا به دنبال افزایش فعالیت در کشورهای همسایه هستیم.

زارع در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر بلوک های تجاری منطقه ای است. باید این بلوک ها را فعال تر از گذشته کرد و تفاهم نامه های مربوط به موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای و.. نیز فعال شود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، اهداف یاد شده طی 3  سال پیش روی خانه ملت در این کمیته و کمیسیون برنامه و بودجه و جهش تولی پیگیری می شود و در حوزه تجارت با حذف قوانین مازاد و اجرای قوانین تسهیل دهنده در کنار دولت باشیم.

زارع همچنین بیان کرد:  ما بدنبال سهم خواهی از حوزه اقتصاد بین الملل بوده و تلاش می کنیم تنوعی در حوزه های مختلف بازار داشته تا حجم تجارت بین المللی را چه در کشورهای همسایه و چه دیگر کشورها افزایش دهیم.

رییس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت اله ابراهیم رییسی در ادامه افزود: با انتخاب آیت اله رییسی شاهد تشکیل دولت نخبگان و فراجناحی خواهیم بود که افرادی شایسته در حوزه های مختلف مسئولیت هایی را برعهده می گیرند.

وی افزود: انتخابات این دوره با وجود ناامیدی هایی از بازار سرمایه و صندوق های سپرده گذاری و…. یک امتحان بزرگ است .

زارع با اشاره به پتانسیل های موجود در حوزه صادرات، بیان کرد: خوشبختانه در چندین حوزه شاهد پتانسیل های خوبی برای صادرات هستیم. اولین حوزه، حوزه انرژی است. درواقع یکی از برنامه های دولت آینده در زمینه پتروپالایشگاه ها خواهد بود که می تواند ارزش افزوده بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اما حوزه فناوری و کالاهای هایتک از دیگر بخش هایی است که با ایجاد زیرساخت های لازم می تواند فرصت خوبی برای توسعه صادرات باشد. در کنار این دو بخش  حوزه گردشگری نیز از پتانسیل خوبی برای افزایش حجم صادرات برخوردار است. گردشگری در بخش های مذهبی، سلامت و .. می تواند ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد. همچنین فراموش نکنیم دسترسی به مرزهای آبی و خشکی فرصت خوبی در بخش صادرات برای کشور ایجاد کرده است که با رفع محدودیت ها  می توان شاهد ارز آوری بیشتر باشیم.

زارع در ادامه با اشاره به توسعه صنعت لوازم خانگی نیز بیان کرد: قانون حداکثر استفاده از تولید داخل و همچنین رفع موانع تولید توانست صنعت لوازم خانگی را ارتقا دهد. اما اینکه در برخی کشورهای همسایه بازار را از دست داده یا شاهد جایگزینی مصر و ترکیه در بازار عراق هستیم بدلیل موضوع کیفیت است. ما باید در تولیدات داخلی کیفیت را افزایش دهیم. متاسفانه در ابتدا کیفیت لازم برای رقابت در بازارهای صادراتی وجود نداشت اما امروز با شرایط ایجاد شده و کاهش قیمت تمام شده می توان کیفیت را ارتقا داد. البته در بحث بازاریابی نباید نقش رایزن های اقتصادی را فراموش کرد.

در ادامه این نشست رییس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت اله ابراهیم رییسی، در پاسخ به «صنعت کار» درباره مشکلات موجود در واردات مواد اولیه و تخصیص ارز، اظهار کرد: برنامه دولت آینده در حوزه واردات بر واردات مواد اولیه و تکنولوژی تمرکز دارد.  در تخصیص ارز گروه بندی کالایی در سال های گذشته رانت هایی را ایجاد کرد که درنهایت واردات کالاهای اولیه و تکنولوژی به سختی انجام شد. اما در دولت پیش رو به دنبال واردات کالایی هستیم که ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کند.

وی اظهار کرد: در بحث تخصیص ارز در بودجه امسال اولویت ما کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی است. اما برای بودجه 5  مدل پیشنهادی برای نرخ ارز پیشنهاد شده بود اما باید به سمت ارز تک نرخی رفت تا رانت های شکل گرفته از بین برود.

زارع در بحش ارزهای دیجیتال نیز بیان کرد: رمز ارزها و ارزهای دیجیتال نقش مهمی در تجارت ایفا می کنند و دولت آینده در هرجایی که لازم باشد از این موضوع حمایت خواهد کرد.

وی همچنین درباره صدور مجوزها تصریح کرد:خوشبختانه درگاه صدور ملی مجوزها را قانونمند کرده و از ابتدای سال آن را ابلاغ کرده ایم که این درگاه در بحث صدور مجوزها به کمک دولت آینده خواهد آمد.

سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در حوزه بیمه نیز اظهار کرد: ۱۷ میلیون خانوار در کشور ساکن هستند که از این تعداد ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش بیمه بوده و برای هفت میلیون دیگر نیز در نظر داریم طی سال اول ۲ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار دهیم و پنج میلیون باقی مانده در سه سال آینده تحت پوشش قرار گیرند.

وی بازار سرمایه را یکی از دلایل بی اعتمادی عمومی دانست و گفت: باید به دنبال آن باشیم که اعتماد عمومی به ویژه در سهامداران خرد به بازار باز گردد تا جایی که حداقل سرمایه آنها باز گردد و همچنین برای بازماندگان سهام عدالت نیز برنامه‌هایی داریم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مناطق آزاد را یکی از راه‌های دور زدن تحریم دانست و گفت: متاسفانه اهدافی که برای این مناطق در نظر گرفته شده بود به صورت کامل عملیاتی نشده و جمع کل صادرات تمام مناطق آزاد کشور از جبل علی که در نزدیکی ماست کمتر است.

زارع در ادامه به عملکرد آیت اله رئیسی در قوه قضاییه اشاره و گفت : ایشان از  ظرفیت‌های قوه قضاییه برای برطرف کردن مباحث قضایی کارخانه ها استفاده کردند که نمونه بارز آن تبرئه و تعامل با صادرکنندگان بخش خصوصی به دلیل عدم بازگشت ارز بوده و در این میان برخورد تنها با صادرکنندگانی بود که از امکانات دولتی استفاده کرده بودند و یا شرکت های خصولتی بودند.
رئیس کمیته توجیه و بازرگانان ستاد آیت الله رئیسی اذعان داشت: اتحادیه اروپا یک سوم از یارانه های خود را به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهد تا قیمت بالای تمام شده را جبران کند که این موضوع نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی است. بررسی‌ها نشان دهنده آن است که  در سالهای پر آبی رشد اقتصادی به واسطه بخش کشاورزی داشتیم.
زارع با اشاره به اینکه استفاده از کشاورزی هوشمند یکی از راهکارهای برون‌رفت از شرایط هم اکنون اقتصادی است ، گفت: استفاده از پایانه های صادراتی بخش کشاورزی می توانند در بخش صادرات به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا