اخبارچند رسانه ای

ارزان شدن آهن آلات بعد از انتخابات چقدر ممکن است؟

طبق معمول پیش‌بینی بازارهای اقتصادی ایران به نوسانات قیمت ارز در کشور بستگی دارد و قیمت دلار را می‌توان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت‌ها دانست. این روزها اما بازار ارز در آرامش نسبی است و نوسانات کمی آن‌هم به‌سوی کاهش قیمت را تجربه می‌کند.

نوسانات ارز یکی از عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد در بازار ایران است. قیمت کلیه محصولات فولادی و ساختمانی، ازجمله قیمت میلگرد آجدار تابع نوسانات ارزی به‌خصوص دلار است. نمودار تغییرات قیمت میلگرد را در لینک زیر میتوانید ببینید:

https://www.asroon.ir/products/detail/میلگرد-آجدار/101/view/

 

بنابراین باید دید نتیجه انتخابات چه تأثیری بر قیمت میلگرد، پروفیل، تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی خواهد داشت. اگر شما هم بخشی از اموال خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اید یا قصد خرید این مقاطع فولادی را دارید در 5 دقیقه آینده با ما همراه باشید تا به شما بگوییم سیگنال‌های اقتصادی چه پیش‌بینی برای بازار آهن و فولاد دارند.

انتخابات ریاست جمهوری تا چه اندازه بر بازار آهن و فولاد تأثیر می‌گذارد؟

با توجه به شرایط موجود به نظر نمی‌رسد انتخابات ریاست جمهوری تأثیر زیادی بر بازار آهن و فولاد بگذارد. اما بااین‌حال بهتر است در این خصوص هم بررسی‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید باوجود تورم ارزش سرمایه خود را حفظ کنید.

بازار آهن و فولاد در انتظار نتایج انتخابات

ازآنجایی‌که ممکن است با مشخص شدن نتیجه انتخابات روند مذاکرات هم سمت‌وسوی خاصی به خود بگیرد، باید منتظر تحولاتی در بازار ارز و قیمت تیرآهن، پروفیل و میلگرد در بازار بود. به همین دلیل انتخابات باعث کاهش تقاضا در بازار شده است. میزان تقاضا و عرضه، نوسانات نرخ ارز، برند تولیدکننده و قیمت مواد اولیه در تعیین قیمت روز تیرآهن تأثیر مستقیم دارد. برای مشاهده قیمت تیرآهن روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.asroon.ir/products/detail/تیرآهن-معمولی–IPE-/107/view/

احتمال کاهش قیمت‌ها بعد از انتخابات

با توجه به روندی که مناظرات و تبلیغات کاندیداها تاکنون پیش برده‌اند باید گفت درصورتی‌که این بار اصولگرایان پیروز میدان شوند احتمالاً با روی کار آمدن دولت جدید شاهد فشار حداکثری بر بازارهای اقتصادی برای کاهش و کنترل قیمت‌ها خواهیم بود. دقیقاً همین امر سبب شده تا بسیاری از خریداران در بازار دست نگه دارند تا شاید قیمت‌ها بعد از انتخابات کاهش یابد.

اوضاع بازار مسکن پس از انتخابات چگونه خواهد بود؟

به دلیل وجود تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی موجود، دولت فعلی علاقه‌ی چندانی به انجام توسعه‌های عمرانی مانند احداث مسکن مهر نداشت؛ اما باوجود شعارهایی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌دهند، به نظر می‌رسد هر یک که بر سر کار بیایند به سمت توسعه‌های عمرانی رفته و به پروژه‌های ملی در این حوزه سرعت ببخشند.

احتمالاً دولت جدید قسمتی از بودجه خود را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند و ازاین‌جهت می‌توان به افزایش تقاضا در بازار امیدوار بود.

آیا مبارزه با فساد می‌تواند به آرامش بازار آهن و فولاد کمک کند؟

یکی از نامزدهای انتخاباتی مهم این دوره آقای رئیسی است که سابقه طولانی در قوه قضاییه دارند و احتمالاً در صورت برد ایشان، بحث مبارزه با فساد در دستور کار دولت بعدی قرار خواهد گرفت.

باوجود رانت‌های بسیار در حوزه فولاد باید دید در این خصوص چه اقداماتی صورت می‌گیرد و این اقدامات تا چه اندازه مثبت خواهند بود.

تحلیل تأثیر انتخابات بر بازار ارز و اثرگذاری آن بر بازار فولاد

هم‌زمان با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات، جنب‌وجوش‌هایی نیز در مذاکرات وین در حال رخ دادن است که باید دید مجموع این اتفاقات چه نتیجه‌ای بر بازار ارز می‌گذارد؟

البته اغلب کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند با توجه به‌احتمال لغو تحریم​‌ها و خروج کشور از لیست سیاه و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری،​ شرایط به نفع کاهش نرخ ارز و درنتیجه کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی است.

اما از ابتدای سال تاکنون به دلیل زمزمه‌هایی که در مورد بازگشت امریکا به برجام وجود داشت، شاهد کاهش قیمت ارز در بازار بودیم. به همین دلیل خریداران در بازار آهن و فولاد نیز انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند اما به دلیل افزایش قیمت جهانی فولاد، قیمت مقاطع فولادی با شرایط دیگری مواجه شدند.

به‌طور مثال رشد قیمت میلگرد از ابتدای سال تا تاریخ 20 خرداد بیش از 2000 تومان بود. در نمودار زیر میانگین تغییرات قیمت میلگرد 20 اصفهان در سال 1400 نمایش داده شده است:

 

قیمت تیرآهن هم روند مشابهی داشته و به‌طور میانگین در 3 ماهه اخیر بیش از 1900 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در نمودار زیر می‌توانید تغییرات قیمت پروفیل در سه‌ماهه ابتدایی سال 1400 را مشاهده کنید. همان‌طور که مشخص است قیمت پروفیل 20*20*2 کیان پرشیا 1900 تومان افزایش قیمت داشته است.

 

 

 

 

البته وزن و کیفیت انواع پروفیل کارخانه‌های فولاد کشور نسبت به هم متفاوت است؛ لذا این امر باعث تفاوت در قیمت قوطی و پروفیل کارخانه‌های تولیدکننده نسبت به هم می‌شود.

 

به‌هرحال باید دید نتیجه انتخابات چه می‌شود؟ چه تأثیری بر نرخ ارز دارد؟ و در صورت کاهش قیمت دلار، قیمت مقاطع فولادی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا نه؟

شما می‌توانید برای مشاهده قیمت روز انواع مقاطع فولادی به سایت https://www.asroon.ir  مراجعه کنید.

تأثیر برنامه‌های دولت جدید در بازار آهن و فولاد

قیمت مقاطع فولادی همواره به تصمیمات دولتی وابسته بوده است. به‌خصوص در سال‌های اخیر که دولت تلاش کرده با تصویب انواع مصوبه‌ها بازار فولاد را کنترل کند.

بنابراین قطعاً هر جناح و فردی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود برنامه‌هایی برای کنترل شرایط بازار فولاد خواهد داشت. امری که تاکنون هیچ‌یک به طور خاص در مورد آن صحبت نکرده‌اند اما می‌توان با توجه به صحبت‌های نامزدهای انتخابات رویکرد هریک را در این زمینه حدس زد.

نظر نامزدهای ریاست جمهوری 1400 درباره فولاد

در میان تمام نامزدهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون تنها محسن رضایی مستقیماً درباره فولاد اظهارنظر کرده و صحبت‌های او نیز بیشتر به‌صورت انتقاد از شرایط موجود بوده تا ارائه برنامه و راهکار در حوزه فولاد.

وی درباره بازار فولاد گفت: «کار اشتباهی که این دولت انجام داد، این بود که فولاد را در بورس کالا عرضه کرد تا در این حوزه رقابت شکل بگیرد، اما تعداد اندکی از افراد میزان کالای عرضه‌شده را خریداری می‌کنند و بیرون از بورس با قیمت بالاتری می‌فروشند». محسن رضایی این‌گونه ادامه داد: «این مشکل یک قصه دردناک بازار ایران است و باید به داد اقتصاد ایران رسید».

در این میان می‌توان از اقدامات سید ابراهیم رئیسی و عبدالناصر همتی در مسئولیت‌های قبلی آن‌ها هم نتیجه گرفت که احتمالاً صنعت فولاد برایشان مهم خواهد بود.

متأسفانه در حال حاضر باوجود التهابات انتخاباتی و نزدیک شدن به‌روزهای پایانی دولت کنونی، نظارت قیمتی صحیحی بر بازار آهن صورت نمی‌گیرد و بازار به‌نوعی دچار رکود تورمی شده است.

در حال حاضر باوجود صحبت‌های نامزدهای ریاست جمهوری 1400 به نظر می‌رسد بازار آهن هم مانند دیگر بازارهای اقتصادی کشور باید در انتظار تغییر باشد که می‌تواند از یکسو با رشد بیشتر قیمت‌ها و از سوی دیگر شکستن حباب تورم همراه باشد. به‌هرحال باید دید در 28 خرداد و پس‌ازآن چه سرنوشتی در انتظار قیمت مقاطع فولادی است.

 

 

منبع : آسرون

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا