اخبارصنعت و معدن

تولید باید محور کلیدی توسعه مناطق آزاد باشد/زمین‌فروشی ممنوع

به گزارش صنعت کار، حمیدرضا مؤمنی در بازدید از پایانه جدید مسافری فرودگاه بین‌المللی کیش، ضمن بررسی مسائل مالی و زمانبندی اتمام طرح، بر تسریع عملیات اجرایی این پروژه تأکید کرد.

پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش با ظرفیت پذیرش ۶ میلیون مسافر در سال، پس از پایانه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور خواهد بود. این پایانه در زمینی به مساحت ۲۲۰ هزار مترمربع با زیربنای ۴۹ هزار مترمربع و دارا بودن ۳۳ هزار مترمربع فضای سبز در حال ساخت است. ۹۷۰ مترمربع فضای تحویل بار سالن خروجی، ۱۳ آسانسور، ۱۰ پله‌برقی، ۱۰ پل تلسکوپی، ۴ دستگاه تسمه نقاله در سالن ورودی و تعداد ۴۸ کانتر پذیرش مسافر از جمله ویژگی‌های این پایانه است و امکان پهلوگیری همزمان ۱۰ هواپیما در آن وجود دارد.

ضعف برنامه‌ریزی در مناطق آزاد

مؤمنی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد وی پس از بازدید از پایانه جدید مسافری فرودگاه بین المللی کیش، در نشست هم‌اندیشی مدیران برنامه‌ریزی و بودجه سازمان‌های مناطق آزاد در جزیره کیش حضور یافت و در جریان نظرات و انتقادات مدیران مناطق قرار گرفت.

از جمله مهم‌ترین مسائلی که در این نشست مطرح شد، تورم ساختاری مناطق آزاد، رشد اقتصادی منفی، تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی، بهبود فضای کسب و کار، خصوصی‌سازی و آزادسازی، مشخص نبودن سهم و اهداف مناطق آزاد در جهت توسعه اقتصاد کشور، عدم شفافیت در اخذ مالیات بر ارزش افزوده، حاکم نبودن قانون در مناطق آزاد و خروج سرمایه از کشور بود.

مؤمنی در این نشست طی سخنانی گفت: در حوزه برنامه‌ریزی در دبیرخانه مناطق آزاد عملکرد قابل قبولی نداریم و متأسفانه به روزمرگی دچار شده‌ایم و نتیجه اقداماتی که در مناطق آزاد انجام می‌دهیم، منوط به بودجه سالیانه می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: در بررسی روند تغییر و تحولات مناطق آزاد مشخص می‌شود که فعالیت‌ها در حوزه‌ای متمرکز می‌شود که مدیران منصوب شده به آنها علاقه‌مند هستند. به طور مثال منطقه آزاد قشم تقریباً همزمان با جبل‌علی (امارات) فعالیت خود را آغاز کرد ولی به نتیجه مورد نظر نرسید چرا که هر کدام از مسئولان منطقه آزاد قشم در دوره خود علاقه‌مندی‌های خود را دنبال می‌کردند و عملاً هیچ اتفاق خاصی نیفتاد.

مؤمنی اظهار داشت: در جزیره قشم نمی‌توان فقط گفت که باید صرفاً گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی و … توسعه یابد بلکه باید همه این ظرفیت‌ها به بلوغ برسد و توسعه یابد.

یکی از تهدیدهای جدی در دبیرخانه نوع تفکر مدیران است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه یکی از تهدیدهای جدی در دبیرخانه، نوع تفکر مدیران است، گفت: برنامه هفتم توسعه را در دستور کار داریم و موظف هستیم از یک برنامه جامع نیز برخوردار باشیم و با نقشه راهی که برای مناطق آزاد ترسیم می‌شود، چشم‌انداز و نقشه‌ها را مشخص کنیم؛ این مسئله یک الزام است و حتماً باید اجرایی شود.

وی با اشاره به تغییر دولت گفت: ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که با تغییر دولت، همه مدیران و مسئولان عوض می‌شوند، ازاین‌رو باید برنامه‌ای تهیه کنیم که اگر فرد جدیدی آمد، بداند برنامه مصوبی وجود دارد و باید طبق برنامه عمل کند.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به تهیه برنامه سه ساله مناطق آزاد اظهار داشت: در این برنامه باید چند نکته مهم شامل محورهای توسعه، تبیین وضعیت کنونی، اولویت‌ها و … طرح شود اما محور کلیدی توسعه مناطق آزاد باید بر روی بحث تولید متمرکز شود چرا که از این طریق، اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و صادرات رونق می‌گیرد البته منظور ما از تولید، صرفاً تولید کالا نیست ب%

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا