اخبارخودرو

لزوم حمایت از تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی

به گزارش صنعت کار، شهرام شیرازی نژاد که مدت سی سال است در حوزه خرید و فروش و عرضه لوازم یدکی فعالیت دارد با اشاره به آخرین وضعیت فروشندگان لوازم یدکی گفت: در دو سال اخیر وضعیت فروش ما بسیار نزولی بوده و بازار به هیچ عنوان ثابت نبوده و تلاطم داشته است و هیچ سود خاصی عاید هیچ کسی نشده است و حتی بسیاری متضرر نیز شدند و در بهترین حالت میزان درآمد و هزینه‌کردشان برابر شده است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی عدم مدیریت درست است افزایش قیمت دلار و وابسته بودن به تک محصول نفت و تغییرات و نوسانات قیمت ارز کاملا بر روی ما تاثیر گذاشته است. از طرف دیگر قوانینی که در کشور مصوب می‌شود ثبات اجرایی ندارد به همین دلیل من به عنوان یک فعال بازار  نمی دانم چه زمانی باید جنس بخرم و چه زمانی جنس بفروشم.

شیرازی نژاد افزود: کرونا نیز مزید بر علت شده است و ما همزمان که با مشکلات اقتصادی می‌جنگیم با کرونا نیز در حال جنگ هستیم دولت در بحث تحصیلات و معافیت‌ها فقط شعار می‌دهد و ما هیچ کدام از این تسهیلات را دریافت نکردیم و  در بحث بیمه و مالیات هیچ معافیتی داده نشده است.

شیرازی‌ نژاد با اشاره به اینکه تلاش کرده تا نیروهای خود را تعدیل نکند، افزود: در طول سی سالی که من در این صنف فعال هستم هیچ وقت وضعیت ما به این سختی نبوده و باز ما تلاش کردیم که به کارکنانمان فشار نیاید و آنها را تعدیل نکردیم زیرا معتقدیم که کارکنان ما به نوعی خانواده ما هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دنبال گران شدن جنس باکیفیت و همین طور کاهش قدرت خرید مردم ما شاهد هستیم که فروش اجناس بی‌کیفیت در بازار زیاد شده است و از سوی دیگر مردم تلاش دارند از قطعه‌ای که بر روی ماشین نصب شده تا آخرین حد استفاده کنند و یا اینکه به سمت خرید قطعات دست دوم روی آورند. و همین مساله باعث شده تا فروش محصولات یدکی نو کاهش پیدا کند و همه دنبال این هستیم که فقط روز را شب کنیم و امروز را بگذرانیم تا ببینیم فردا چه می‌شود.

شیرازی‌نژاد درباره عرضه لوازم یدکی به صورت قاچاق و فیک گفت: قطعا لوازم یدکی قاچاق و فیک در بازار زیاد است وقتی گمرک و وزارت صمت یک بستر درست برای واردات تعیین نمی‌کند قطعا بازار آشفته می‌شود از ابتدای سال گذشته تا به امروز دائم قوانین برای ثبت سفارش و واردات لوازم یدکی تغییر کرده است و وقتی بستر درستی نباشد به سمت قاچاق می‌آیند.

وی ادامه داد: چرا باید یک جنس وارداتی چند ماه در گمرک بماند و ثبت سفارش فقط دو بار در سال انجام شود و چند ماه آزاد کردن یک کالا طول بکشد پس وارد کننده به سمت راه‌های دیگری می‌رود ما اگر می‌خواهیم با قاچاق مبارزه کنیم باید بستر مناسبی را برای واردات قانونی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: البته در بخش لوازم یدکی جنس قاچاق به آن میزانی نیست که بخواهد بازار را تحت تاثیر قرار دهد و فروشندگان لوازم یدکی قاچاقچی نیستند و علت گرانی لوازم یدکی فروشندگان آ‌نها نیستند زیرا اگر فروشنده‌ای جنس گران و خارج از رابطه و بی‌کیفیت به مشتری بدهد اول اعتبار خود را زیر سوال برده است.

وی ادامه داد: همه ما علاقه داریم تا از محصولات داخلی استفاده کنیم و دولت باید از تولیدکنندگان داخلی با دادن مواد اولیه معافیت‌هایی همچمون بیمه مالیات و هزینه انرژی حمایت کند تا جنس ایرانی ارزانتر از خارجی تولید شود و ایرانی نیز جنس ایرانی مصرف کند و همچنین دولت باید به جنس‌هایی که در داخل ایران ساخته نمی‌شود و نیاز مشتریان و بازار است اجازه واردات بدهد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا