اخباربانک و بیمهتاپ

بازار سرمایه، شفاف‌ترین سرپناه برای نقدینگی و تامین مالی

به گزارش صنعت کار، از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مهمترین شاخص تاثیرگذار بر بازار سهام یاد می‌شود که در هفته‌های اخیر، باعث ابهام و سردرگمی سهامداران شده بود. اما با مشخص شدن نتیجه انتخابات از روز شنبه، شاهد واکنش مثبت سهامداران به انتخابات بودیم به طوری که شاخص بورس، روندی صعودی در پیش گرفت.

البته فعالان بازار سرمایه معتقد هستند که مشخص شدن برنامه ها و تیم اقتصادی رییس جمهوری منتخب، می تواند روند حرکت معاملات بورس را شفاف‌تر کرده و ابهامات را برطرف کند.

بازار تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری

“امیر تقی خان تجریشی”  به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار از سال گذشته روند اصلاحی در پیش گرفت اما بعد از فراز و نشیب هایی که معاملات این بازار تجربه کرد، از سه ماه گذشته اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت بورس و بازگشت رشد به معاملات این بازار در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های مثبت انجام شده برای ثبات بازار و بازگشت آرامش به سرمایه گذاران، بازار با تردیدهایی برای ورود دوباره سرمایه های مردم به این بازار مواجه شد، یکی از این تردیدها مربوط به تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری بود که روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

تجریشی به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بازار نگران نتیجه انتخابات بود، این امر موجب شد تا سرمایه گذاران در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باشند و روند بازار در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: با برگزاری انتخابات و با توجه به حضور و مشارکت گسترده مردم در روز جمعه، سایه تردید در این بازار مرتفع شد و روز گذشته شاهد واکنش مثبت بازار به نتیجه انتخابات و سبز پوشی شاخص بورس بودیم که امیدواریم این روند در بازار ادامه‌دار باشد.

به گفته رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران، با توجه به اینکه در وضعیت فعلی تهدید خاصی این بازار را تهدید نمی کند؛ بنابراین سرمایه گذاران باید نسبت به این موضوع واقف باشند که با توجه به وضعیت شرکت‌ها و قیمت‌های موجود، بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها می تواند بازدهی مطلوب تری را در اختیار آنها قرار دهد.

وی به دیگر ابهام موجود در بازار که تا حدودی روند معاملات بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است، اشاره کرد و اظهار داشت: نکته دیگر بحث مذاکرات برجامی است که به نتیجه رسیدن هر چه زودتر آن می‌تواند ابهام فعلی بازار را در کوتاه مدت رفع کند و روند معاملات را بهبود ببخشد.

تجریشی به محورهای فعالیت رییس جمهور منتتخب مردم اشاره کرد و افزود: از جمله محورهای اصلی برنامه رییس جمهور منتخب، مساله بورس برای بهبود معاملات بوده است که نشانه‌های اولیه این موضوع را در حضور و بازدید وی از بورس تهران مشاهده کردیم.

رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت:  انتظار این است که دولت آتی عملکرد مثبتی را از خود در حوزه بازار سرمایه نشان دهد، اما انتظار همه فعالان بازار و آحاد سرمایه گذاران این است که بعد از انتخاب و استقرار کابینه، به این بازار به عنوان یک اولویت توجه شود و با اتخاذ تصمیمات منطقی، ضمن ورود سرمایه های مردم به این بازار مانع از ضرر و زیان احتمالی سهامداران شوند.

وی اظهار داشت: تصمیمات عملیاتی که در این خصوص گرفته می شود باعث تحت تاثیر قرار گرفتن انتظارات بلند مدت از معاملات بورس می شود و بر اساس آن می‌توان آینده بلند مدت این بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد.

تجریشی به دیگر اقدام تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره و تاکید کرد: نکته دیگر نیز تصمیم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است که تصمیم قطعی برای اجرای آن در ادامه دولت فعلی و قرار گرفتن آن در اولویت اقدامات دولت آتی می تواند اثر بسیار مهمی را بر روند بازار بگذارد.

رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران اظهار داشت: اکنون که در فصل مجامع قرار داریم خوشبختانه عملکرد بسیاری از شرکت‌ها از نظر سودآوری و تولید در جایگاه خوبی قرار داد و می تواند به لحاظ سودآوری روزهای روشنی را برای این شرکت‌ها رقم بزند.

وی افزود: تدوام این امر منوط به برنامه اقتصادی دولت آتی در خصوص توجه به تولید، نرخ ارز و همچنین چگونگی تأمین مالی دولت است، گرچه حرکت در این مسیر باید در محدوده بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ باشد.

تجریشی با بیان اینکه با توجه به نوسان بازار و اصلاح شاخص بورس در چند وقت گذشته، امروز همه می دانند که شفاف‌ترین سرپناه برای نقدینگی و تأمین مالی بازار سرمایه است، گفت: به طور حتم دولت آتی نیز به این امر توجه خواهد کرد و امیدواریم اثر آن را تا پایان سال در روند معاملات بازار مشاهده کنیم.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه، ۲۹ خردادماه) حدود ۱۴ هزار و ۳۱۰ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۶۱ هزار واحد رسید.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا