اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

در اکتشافات عمیق از دنیا عقب مانده ایم/ عناصر نادر خاکی آینده ایران را می سازد

به گزارش خبرنگار صنعت کار، در این نشست کامبیز مهدیزاده، اظهار کرد: ما قول داده بودیم میراث زمین شناسی ایران را به تصویر بکشیم که این امر محقق شد.

وی افزود: این کار باید ادامه داشته و مربوط به دولت خاصی نیست.

مهدیزاده تصریح کرد: متاسفانه در این مدت آن طور که باید در زمینه ژئوتوریسم کار نکرده ایم و برنامه مدونی درباره زمین گردشگری نداشتیم.

به گفته وی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اولین نهادی است که در این سال ها در حوزه زمین گردشگری قدم برداشته است زیرا آینده ایران فناوری خواهد ساخت نه بشکه های نفت.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی اضافه کرد: گل فشان ها بی نظیر بوده و فرصت خوبی برای زمین گردشگری است.

وی با اشاره به اهمیت علم زمین شناسی و معدن افزود: با کاهش ذخیره های معدنی حرکت به سمت فناوری های جدید سرعت یافته است. باید به سمت اکتشاف سیستماتیک رفت که نیازمند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است. با شعار نمی توان به عمق زمین نفوذ کرد.

مهدیزاده بیان کرد: نباید به پروژه های کوچک مقیاس برگشت. دنیا از اکتشافات معدنی سطحی و روباز به سمت اکتشاف به عمق رفته اما ما در این حوزه از دنیا عقب مانده ایم.

وی گفت: باید به سمت استحصال عناصر نادر رفت. امروز چرخ صنعت هسته ای و نفت با زمین شناسی می چرخد.

مهدیزاده همچنین بیان کرد: امروز عناصر نادر خاکی اهمیت دو چندان پیدا کرده است و چین برای تهدید امریکا صادرات این مواد را ممنوع می کند.

به گفته وی، بازیافت و‌استفاده مجدد از مواد معدنی و عناصر نادر خاکی در برنامه ۱۰۰ روزه رییس جمهور امریکا قابل مشاهده است و این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی در ادامه از مقام معظم رهبری درخواست کرد تا با دستوری خواستار توجه بیشتر مدیران به عناصر نادر خاکی شوند زیرا آینده ایران را توجه به این مواد می سازد.

*گل فشان ها فرصتی برای توسعه گردشگری استان گلستان

ابراهیم کریمی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان گلستان در این نشست بیان کرد: به دنبال ثبت ملی این گل فشان ها هستیم اما متاسفانه معرفی این پدیده به خوبی انجام نشده و در این زمینه ضعف هایی وجود دارد.

وی افزود: این پدیده زمین شناسی فرصت خوبی برای توسعه گردشگری است اما با توجه به اینکه در مالکیت دستگاه های دولتی قرار دارد، کمی این کار دشوار خواهد بود.

کریمی تصریح کرد: جالب است که ما خودمان از گل فشان موجود در نقطه صفر مرزی بی اطلاع بودیم و‌ این حاکی از کار قوی معاونت علمی ریاست جمهوری است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا