اخباربرترخودرو

از افزایش تولید خودرویی ها تا بازار بی رمق این روزها/ تصمیمات سیاسی تولید را افزایشی کرد

به گزارش صنعت کار، در شرایطی که  بازار خودرو در رکود به سر می برد و صنعت خودروگرفتار زیان انباشت است، افزایش تولید در 3 ماهه نخست سال در شرکت های خودرویی از جمله ایران خودرو نشان از عزم جدی دولت و خودروسازان برای تحقق رشد تولید است.

اما آیا با رکود فعلی در بازار عرضه خودروهای تولیدی می تواند مشکل صنعت خودرو را برطرف کند، یا این افزایش تولید تنها برای تحقق برنامه های تدوین شده است.
بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با اشاره به موضوع افزایش تولید خودروسازان و تاثیر آن بر بازار، بیان کرد: فراموش نکنیم موضوع تولید از عرضه جدا است. اینکه آیا تولید با عرضه تناسب دارد یا خیر، سوال اساسی است.
وی ادامه داد: موضوع دیگر آن است که پارامترهای بازار با تولید ارتباطی ندارد. بازار متاثر از قیمت ارز و شرایط سیاسی کشور است. اتفاقاتی که در کشور رخ می دهد با سیگنال هایی همراه است که این امواج خود را در مسائل اقتصادی نشان می دهد.
به گفته صدرایی، مسئله تولید یا عدم تولید نیست، بلکه مسئله شرایط پیچیده و نامشخص در کشور است که قدرت تصمیم گیری از خریدار را سلب می کند. این پیچیدگی ها باعث می شود بازار خودرو شرایط رکود خود را حفظ کند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: از سویی دیگر متاسفانه پیک پنجم کرونا را نیز خواهیم داشت که این موضوع نیز می تواند بر رکود بازار تاثیر گذار باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی افزایش تولید تصمیم درستی از سوی خودروسازان بوده است، اظهار کرد: شاید بخشی از این افزایش تولید نوعی فشار سیاسی باشد که نشان دهد تحریم ها بر صنعت خودرو تاثیر نداشته است. درواقع این موضوعی مقداری جنبه سیاسی دارد.
صدرایی اضافه کرد: اما باید دید این افزایش تولید در چه بازاری عرضه می شود. ما زمانی می توانیم بگوییم تولید به معنای واقعی افزایش دارد که ثبات و آرامش در بازار ایجاد و مصرف کننده تکلیف خود را بداند. البته در مجموع این موضوع اتفاق بدی نیست زیرا ما همه به دنبال افزایش تولید و رونق هستیم.
 هرچند افزایش تولید در صنعت خودرو آن هم در شرایط تحریمی اتفاق مثبتی است اما باید به موازات این موضوع مسئولان و خودروسازان به دنبال رونق بازار باشند. عدم تقاضا در بازار در کنار افزایش تولید می تواند میان زیان انباشت را بیش از گذشته کند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا