گوناگون

حرکت قطعه سازان در مسیر فناوری با توسعه خوشه سازی/ تولید اقتصادی با کاهش تعداد قطعه سازان

در حالی فعالیت خوشه ای با هدف کاهش هزینه ها از سال ها قبل در صنعت خودرو و قطعه تاکید شده و ادغام به عنوان یکی از راهکارهای اولیه تحقق این موضوع در دستور کار قرار دارد اما با این حال به دلیل عدم تمایل قطعه سازان به همکاری گروهی این امر تا به امروز در صنعت خودرو و قطعه محقق نشده است.
رضا شیخ عطار، مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش در تازه ترین اظهارات خود هرچه سریع تر اجرایی شدن سیستم خوشه سازی را از اولویت های این سازمان عنوان و اظهار کرده در حال حاضر هر خودروساز در ایران با حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ بنگاه تأمین قطعه کار می کند. این روش در کشورهای صاحب صنعت خودرو اجرا نمی شود و باید به گونه ای تغییر یابد که خودروساز در نهایت با ۷ یا ۸ مجموعه مواجه باشد.
وی با بیان این که در اجرای سیستم خوشه سازی زنجیره تامین، طرف های تجاری خودروساز و قطعه ساز باید خود را متعهد به انجام تعهدات بدانند زیرا در غیر این صورت مدیریت آن دشوار خواهد بود، اظهار امیدواری کرده که در دولت آینده بستر مناسبی جهت تحقق امر تجمیع قراردادها با اولویت در نظر گرفتن اخلاق حرفه ای و عدالت بین خودروساز و قطعه ساز فراهم آید.
این اظهارات و تاکیدات در حالیست که پیش از این و همزمان با توسعه خوشه های صنعتی در استان تهران توسعه خوشه صنعت قطعات نیز در دستور کار قرار گرفت و حتی سازمان صنعت استان تهران نیز به عنوان متولی این امر از این اقدام حمایت کرد اما با گذشت حدود 4 سال از این تاکیدات هنوز این موضوع حتی وارد فاز مطالعاتی نشده است.
کاهش هزینه تولید، افزایش بهره وری و مواردی از این دست تنها نمونه کوچکی از دستاوردهای خوشه سازی در صنعت قطعه است. تصمیمی بهره ورانه که در کانون های خودروسازی دنیا نیز وارد فاز اجرایی شده است.
رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به تجربه قطعه سازان فرانسوی در دستیابی به یک مدیریت واحد با اجرای سیستم خوشه سازی می گوید: قطعه سازان فرانسوی با ادغام در یکدیگر به یک مدیریت واحد دست یافتند و این امر باعث شد تا تعداد قطعه سازان این کشور بیش از 150 قطعه ساز نباشد.
وی با بیان این که دستیابی به سیستم خوشه سازی در یک بازه زمانی محقق می شود، می افزاید: با ادغام قطعه سازان در صورت بروز وضعیت نامناسب اقتصادی، می توان به راحتی نسبت به حذف خودرویی از خط تولید و شیفت شدن قطعه سازان آن بر روی خطوط دیگر اقدام کرد.
این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این که تجمیع قطعه سازان امکان سرمایه گذاری در پروژه ها و پلتفرم های جدید را آسان تر می کند، تصریح می کند: تجمیع قطعه سازان توان حرکت در زمینه های نوآوری، دانش، فناوری و تحقیق و توسعه همگام با پیشرفت قطعه سازان مطرح دنیا را امکانپذیر می کند در حالی که این امکان برای قطعه سازان کوچک وجود نداشته و توان مالی برای سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه برای آن ها وجود ندارد.
رضایی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در زمینه تشویق واحدهای قطعه سازی به ادغام و فعالیت خوشه ای نیز اظهار می کند: انتظار می رود با توقف تولید برخی از خودروها، قطعه سازانی که مشغول تولید قطعات این خودروها هستند نسبت به تغییر رویکرد خود اقدام کنند. این در حالیست که قطعه سازان نقش پررنگی در تولید ناخالص ملی و اشتغال پایدار داشته و از دیربازهمکار صنعت خودرو بوده اند و مقایسه این دو صنعت با یکدیگر نشان از اهمیت آن در اقتصاد کشور دارد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا