اخباربرترخودرو

از تعامل خودروسازان با صنعت آلومینیوم تا تولید محصولات سبک/ تولید خودروهای سبک نیازمند ارتقای دانش فنی است

به گزارش صنعت کار، صنعت خودروسازی جهان در سال های اخیر به دنبال جایگزینی برای ورق های فولادی است تا خودرویی سبک را به بازار عرضه کند.

با چنین برنامه ای اقبال به صنعت آلومینیوم روی آورد و میزان تقاضا برای این محصول افزایش یافت.
این در حالی است که بخش معدن ایران در حوزه آلومینیوم می تواند در کنار خودروسازان قرار گرفته و در جایگزینی ورق های فولادی، همکاری جدید آغاز شود.
بدون شک با توجه به افزایش نرخ جهانی فولاد و همچنین مشکلات موجود در بازار ورق خودرو و حضور واسطه ها اختصاص بخشی از تولید به این برنامه می تواند صنعت خودروی ایران را به برنامه های جهانی خودروسازی نزدیک کرده و به نوعی قدرت رقابت در بازارهای جهانی را افزایش دهد.
اما صنعت آلومینیوم ایران با توجه به کمبود مواد اولیه یعنی بوکسیت که بخش اعظم آن وارداتی تامین می شود، توان و ظرفیت چنین همکاری با صنعت خودروسازی دارد.
امیرعباس شفیعی فعال صنعت آلومینیوم  و در پاسخ به این سوال، بیان کرد: بدون شک پتانسیل از نظر امکانات و تجهیزات وجود دارد. ما در بخش اکسترود و فینیشینگ و حتی در بخش مونتاژ و ماشین کاری امکانات  بسیاری قوی در ایران داریم.
وی اظهار کرد: اما بخش مفقوده در این میان که باعث می شود صنعت آلومینیوم با خودروسازی وارد همکاری نشود بحث تکنولوژی است.
شفیعی تصریح کرد: بخش عمده ای از صنعت آلومینیوم در حوزه ساختمانی باقی مانده که حتی اگر با دقت تر بگوییم بیشتر در بخش سنتی ساختمان سازی است و برای ورود به بازارهای سطح بالاتر مانند صنعت خودرو نیازمند دانش فنی هستیم.
این فعال صنعت آلومینیوم افزود: به اعتقاد بنده بهترین کار آن است که ابتدا روی دانش فنی این موضوع تمرکز شود و اینکه مشخص کنیم برای ورود به بازار خودرو باید چه بخشی از دانش را کسب کنیم.
البته برای ارتقای دانش لازم برای این طرح بهتر است خودروسازان نیز از صنعت آلومینیوم حمایت داشته باشند. شفیعی در این باره بیان کرد: بدون شک باید این موضوع انجام شود، حداقل در بحث دانش فنی می توانند تعامل خوبی با صنعت آلومینیوم داشته باشند. این اتفاق در صنعت لوازم خانگی رخ داد و امروز شاهد هستیم صنعت آلومینیوم در این حوزه رونق پیدا کند.
خودروسازان با یک تعامل دو طرفه می توانند میزان مصرف فولاد خود در بخش بدنه خودرو را کاهش داده و به سمت خودروهای سبک بروند. چنین تعاملاتی علاوه بر رونق صنایع بالادست می تواند جایگاه صنعت خودرو در بازارهای منطقه را نیز ارتقا خواهد داد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا