اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

چالش های فولاد تمامی ندارد

به گزارش خبرنگار صنعت کار، صنعت فولاد هرچه به افق 1404 نزدیک می شود بحران ها و چالش های بیشتری را تجربه می کند. این در حالی است که تولید 55 میلیون تن فولاد و حضور قدرتمند در بازارهای صادراتی برای این صنعت این روزها دستخوش چالش هایی شده است که می توانند تحقق این هدف را سخت کند.
بورس به کمک فولادی ها آمد
کمبود مواد اولیه و زمزمه های واردات سنگ آهن از سال گذشته قوت بیشتری به خود گرفت. فولادی ها بارها اعلام کردند در تامین مواد اولیه با مشکل همراه هستند و این موضوع می تواند بحرانی جدی در صنعت فولاد ایجاد کند. از سویی دیگر واردات سنگ آهن به کشور باتوجه به هزینه های حمل و نقل و مشکلات تحریمی، قیمت تمام شده را افزایش و به دنبال آن قدرت رقابتی در بازارهای صادراتی را کاهش می دهد.
البته در مقابل سنگ آهنی ها معتقدند باید قیمت مواد اولیه به قیمت های جهانی نزدیک باشد زیرا خرید مواد اولیه ارزان از سوی فولادی ها و صادرات محصول نهایی با قیمت های جهانی تنها حاشیه سود حلقه میانی زنجیره ارزش را افزایش می دهد و تمایل سرمایه گذاری در بالا دست با کاهش همراه می شود.
حال عرضه سنگ آهن در بورس کالا راهکاری است که می تواند بازی برد-برد برای هر دو حلقه زنجیره باشد. با عرضه در بورس کالا تولیدکنندگان فولاد مواد اولیه خود را تامین و در مقابل با شفاف شدن قیمت ها حجم نقدینگی در حلقه ابتدایی افزایش پیدا می کند.
البته با گذشت زمانی کوتاهی از این تصمیم همچنان نقدهایی بر این مکانسیم وارد است اما مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران استفاده از بورس حتی به صورت ناقص را نسبت به هر طرح دیگری مناسبت تر می داند.
توقف فعالیت ها برای کاهش مصرف برق
پس از بحران های کمبود گاز در زمستان گذشته که توانست برخی از واحدها را از برنامه تولید عقب بیاندازد، همچنین پس از تصمیم مجلس شورای اسلامی برای افزایش قیمت حاملان انرژی در بودجه 1400، این بار قرعه به کاهش مصرف برق و توقف فعالیت واحدهای فولادی افتاده است.
تصمیمی که آسیب های فراوانی به همراه داشته و می تواند این صنعت را از اهداف خود عقب اندازد. صنعت فولاد در سال های اخیر سرمایه گذاری بسیاری در حوزه افزایش تولید و سطح کیفی محصول انجام داد تا بتواند سهم خود در صادرات غیر نفتی را افزایش و شعار معدن به جای نفت را محقق کند. حال امروز با توقف فعالیت های تولید برای کاهش مصرف برق چه بلایی به سر سرمایه های صورت گرفته آن هم در شرایط تحریمی می آید.
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این باره بیان کرد: توقف فعالیت واحدهای تولیدکننده فولاد به دلیل قطع برق آنها برای مدیریت کمبود برق، این بنگاه‌های تولیدی را برای ایفای تعهداتشان در بازارهای صادراتی با مشکل مواجه کرده و احتمالاً آنها نتوانند تعهدات خود را به موقع به انجام برسانند.
بهادر احرامیان افزود: در شرایط کمبود برق، همه باید نسبت به کاهش مصرف همکاری کنند. اما مساله این است که اقدام وزارت نیرو در متوقف ساختن فعالیت واحدهای تولیدی غیرقابل پیش‌بینی بوده و کارخانجات از نظر ایفای تعهدات با مشکل مواجه خواهند شد.
درواقع نبود زیرساخت های تامین برق در صنایع مختلف که بخشی از آن برعهده وزارت نیرو است می تواند صنعت فولاد را در حوزه صادرات با مشکل همراه سازد. بدون شک با اجرای این تصمیم نمی توان سال درخشانی را برای صادرات فولاد کشور متصور بود و این موضوع بر مشکلات ارزی نیز اضافه خواهد کرد.
البته روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: درصورت صدور مجوز از سوی وزارت نیرو این وزارت خانه آماده سرمایه گذاری برای احداث 10 هزار و 500 مگاوات برق است.
بدون شک تامین زیرساخت های اساسی در صنعت به توسعه و تولید پایدار کمک خواهد کرد. تدوین سیاست های حمایتی از صنایع نیز می تواند تاثیر بحران هایی همچون کمبود برق و بی آبی را کاهش دهد.

کتایون ملکی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا