اخباربرترخودرو

تراشه، چالشی پیش روی خودروسازان جهانی/ افزایش 30 درصدی قیمت ها در بازارهای جهانی

به گزارش صنعت کار، داده های صنعت خودروسازی چین روز جمعه نشان داد که فروش خودرو در این کشور طی ماه ژوئن در پی کمبود جهانی تراشه 12.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.

خودروسازان در سراسر جهان مجبور شده اند تولید خطوط مونتاژ خود را به دلیل کمبود تراشه که ناشی از تاخیر در تولید این محصول است، کاهش دهند. برخی از سازندگان تراشه علت این امر را بهبود سریعتر از حد انتظار درپی همه گیری ویروس کرونا می دانند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کمبود تراشه به «خودروکار» گفت: کمبود تراشه را می توان از تاثیرات جانبی شیوع کرونا در جهان دانست. یک فرآیند اقتصادی کلانی که شاهد هستیم آن است که کرونا تقاضای جهانی را در بخش هایی کاهش داد.

وی ادامه داد: چنین اتفاقی بازار رمز ارز را تحریم کرد و قیمت ها در بورس بالا رفت، درنتیجه تقاضای تراشه برای رمز ارزها افزایش یافت و چون ارزش اقتصادی در این بازار بالا بود خود به خود تقاضا به این سمت رفت، اما در مقابل به دلیل شیوع کرونا تولید با کاهش همراه شد. تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا با کمبود تراشه در صنعت خودرو مواجه شویم. البته صنعت خودرو یکی از صنایع درگیر با این موضوع است، صنایع دیگر مانند لوام خانگی ، صنایع کامپیوتری و… نیز با این مشکل مواجه اند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: درنتیجه این موضوع بازار تراشه دچار افزایش تقاضا و قیمت شد. درنهایت تولید در بسیاری از نقاط جهان با کاهش همراه شد این در حالی است که حجم استفاده از پردازنده ها در خودروهای جدید بالا است.
وی افزود: اثری که امروز به دلیل کمبود تراشه می توان در خودروهای تجاری مشاهده کرد، افزایش 30 درصدی قیمت است.تا یکسال پیش برای خرید کامیون به راحتی می شد اقدام کرد اما امروز باید کلی منتظر ماند و در نهایت با افزایش نزدیک به 50 درصدی قیمت آن را خرید.
به گفته زاوه ، این اتفاق ناشی از کاهش تولید خودرو و افزایش هزینه ها است. البته کاهش تولید تنها به دلیل کمبود تراشه نیست بلکه بخش زیادی به دلیل محدودیت های حضور کارگران در واحدهای تولیدی است.
وی افزود: به طور کلی در بسیاری از برندهای جهان شاهد کاهش عرضه هستیم. درواقع کاهش فروش در چین به دلیل کاهش عرضه است. میزان تقاضا بالا است و دیگر کمتر خودروسازی محصول را در خودرو نگه می دارد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا