اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

از کمبود برق تا بازار آشفته/ صنعت سیمان گرفتار شده است

به گزارش خبرنگار صنعت کار، کمبود برق در چند هفته اخیر حواشی بسیاری به همراه داشت اما در این میان مصوبه وزارت نیرو مهر تاییدی بر توقف فعالیت واحدهای فولادی و سیمانی زد. وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق مأموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند.
بر اساس این مصوبه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و استان‌ها موظفند ابتدا هشدارهای لازم را به مشترکان فولادی و سیمانی مبنی بر کاهش مصرف برق دریافتی از شبکه تا ۱۰ درصد دیماند مصرفی که معادل توقف فرآیند اصلی از فعالیت این کارخانجات است را ابلاغ کرده و در صورت عدم همکاری این شرکت‌های تولیدی، برق مشترکان فولادی و سیمانی به طور کامل قطع شود.
در حالی شاهد چنین مصوباتی هستیم که شعار سال «جهش تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها» است. حال چطور میتوان از صنعتی که برق و گاز به عنوان اساسی ترین زیرساخت تولیدی آنهاست انتظار جهش تولید داشت.
در همین زمینه مصطفی طاهری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نابسامانی بازار سیمان، گفت: متاسفانه در حال حاضر برای افزایش قیمت تمام کالاهای اساسی فرمول خاصی به کار می برند؛ عرضه قطره چکانی، کلافه کردن مردم و مسئولان و راضی کردن جامعه به افزایش قیمت کالاهای اساسی.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: طی چندین ماه گذشته سیمان به میزان کافی در بازار موجود نبود در حالیکه تولید این محصول بیش از نیاز کشور است.
وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته میزان ساخت و ساز مسکن نیز افزایشی نداشته که دلایل نابسامانی بازار را این امر بدانیم، اضافه کرد: با عرضه کم، مردم را کلافه و آنها را به افزایش قیمت راضی می‌کنند.
اما آیا مشکل سیمان عرضه قطره چکانی در بازار است؟ غفاری، معاون فنی و تولید انجمن صنفی سیمان در این باره به «صنعت کار»، گفت: متاسفانه با توجه به قطعی برق دیگر واحدها توان تولید ندارند اما مسئولان به این موضوع توجه نداشته و می گویند بازار آشفته شده است. اگر نگاهی کلان به موضوع داشته باشیم خواهیم دید در 10 روز اخیر که برق کارخانه ها قطع و دیماند مصرفی به 10 درصد رسیده است، واحدها قدرت تولید ندارند.
وی افزود: در این زمان برخی از واحدها اصلاحات برروی خط تولید که عموما در شهریور ماه انجام می شد را آغاز کردند تا با حل مشکل برق با سرعت به مدار تولید بازگردند.
غفاری با بیان اینکه توان تولید سیمان در کشور بیش از نیاز است، اظهار کرد: این حجم از تولید مشروط بر تامین زیرساخت هایی همچون برق و گاز است. زمستان واحدها با مشکل گاز همراه هستند و حالا در تابستان معضلی به نام برق سر راه تولید قرار گرفته است.
این موارد در حالی مطرح می شود که کاهش تولید می‌تواند افزایش قیمت را در بازار به دلیل کمبود عرضه به همراه داشته و بازار را متشنج کند، غفاری در این باره نیز اظهار کرد: اگر تولید صورت نگیرد قیمت ها افزایش پیدا می کند. متاسفانه امروز بیشتر کارخانه ها تولید را متوقف کرده اند.
وی درباره وضعیت قیمتی این محصول تصریح کرد: محدوده قیمتی ما برای عرضه در بورس مشخص است اما این نظام واسطه گری و دلالی است که با افزایش قیمت در بازار آزاد سود بسیاری بدست آورده و نظم بازار را برهم می زند.
معاون فنی و تولید انجمن صنفی سیمان در ادامه تاکید کرد: سیمان محصولی است که امکان نگهداری آن در انبار وجود ندارد به همین دلیل تولید باید به بازار عرضه شود. درنتیجه نظر نمایندگان مجلس درباره عرضه قطره چکانی اشتباه است و عدم عرضه سیمان به بازار توجیه اقتصادی ندارد.
به گزارش صنعت کار، امروز صنعت سیمان توان تولید 100 میلیون تن را در اختیار دارد، در حالی که رکود در بخش مسکن و پروژه های عمرانی میزان تقاضای داخلی را به 60 الی 65 میلیون تن رسانده است. یعنی این صنعت با مازاد 30 میلیون تنی مواجه است که به دلیل کرایه های بالای حمل صادرات آن به کشورهای غیر همسایه اقتصادی نخواهد بود. البته در صورت تامین زیرساخت ها و همچنین رونق بازارهایی مانند مسکن کشور می تواند مصرف کننده 100 میلیون تن باشد.

کتایون ملکی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا