اخباربرترخودرو

«خودروکار» گزارش می دهد: آیا بحران بنزین پالایشگاهی در راه است؟/ زیرساخت های جاده ای جوابگوی افزایش تولید خودرو نیست

به گزارش صنعت کار، صنعت خودرو در سال جاری برنامه افزایش تولید را در دستور کار خود قرار داده است. آمارهای منتشر شده از 3 ماهه اول سال آن هم از سوی خودروسازان بزرگ نشان از روند اجرایی این برنامه دارد. اما افزایش خودروهای تولید نیازمند افزایش تولید بنزین با کیفیت به جهت کاهش آلایندگی های هوا است.

سعید ساویز کارشناس صنعت نفت، درباره این موضوع اظهار کرد: روزگاری برای تولید بنزین با کیفیت برای تامین نیاز داخلی با مشکل همراه بودیم.
وی ادامه داد: در زمان دولت آقای احمدی نژاد از بنزین پتروشیمی استفاده می شد که آلودگی هوا را تشدید می کرد. اما بعدها با ساخت ستاره خلیج فارس و تغییراتی که در برخی از پالایشگاه ها صورت گرفت، بنزین با کیفیت به اندازه مصرف تولید شد. حتی این کمی بیشتر از نیاز این تولید انجام گرفت.
ساویز تصریح کرد: در زمان کرونا به دلیل کاهش مصرف شاهد صادرات چشمگیری از بنزین بودیم که ارز آوری خوبی به همراه داشت. این اتفاق در مواردی کاهش صادرات نفت را پوشش داد.
این کارشناس صنعت نفت، افزود: حال با توجه به اینکه ظرفیت جاده های کشور بیش از این نبوده و می توان گفت این ظرفیت کمتر از میزان خودروی فعلی است، با چه منطقی قرار است خودروهای بیشتر تولید شود در حالی که تمام دنیا به سمت تولید خودروی برقی در حرکت است.
ساویز تصریح کرد: افزایش تولید خودرو با چنین وضعیتی به شرکت پالایش پخش فشار وارد می کند زیرا افزایش تولید خودرو با در پی نبود زیرساخت های جاده ای، میزان ترافیک را افزایش داده درنتیجه سوخت بیشتری مصرف می شود. این موضوع میزان آلودگی هوا را هم افزایش خواهد داد.
این کارشناس ادامه داد: جالب است که در مقابل به پالایش پخش اعتراض می شود که بنزین با کیفیت تولید نمی کند میزان آلودگی هوا بیشتر می  شود، در حالی که کسی نمی گوید چرا باید بدون داشتن زیرساخت های جاده ای میزان تولید خودرو را افزایش داد.
به گفته وی، با افزایش تولید خودرو، به سیستمی فشار وارد می کنیم که تاب و توان بحران جدیدی را ندارد. یعنی سیستم وزارت نفت در پی این افزایش تولید با مشکل دچار می شود و ممکن است در آینده نزدیک شاهد بحران های دوران بنزین پتروشیمی باشیم.
 افزایش تولید خودرو باید متناسب با زیرساخت های موجود صورت گیرد. در حال حاضر ترافیک و آلودگی هوا اصلی ترین معضل شهر تهران است که تا به امروز راهکاری برای آن پیدا نشده است. حال ورود حجم جدیدی از خودرو می تواند این بحران را تشدید کند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا