اخباربرترخودرو

از افزایش تولید خودرو تا تحمیل زیان به خودروساز/تولید همسان با زیرساخت ها افزایش یابد

به گزارش صنعت کار، صنعت خودرو برای سال جاری خود افزایش تولید را در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که تحقق چنین هدفی نیازمند تامین سوخت لازم خواهد بود که با توجه به حجم ترافیک به ویژه در کلان شهرها می تواند آلودگی هوا را تشدید کند.

اما از سویی دیگر برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند زیرساخت های لازم برای افزایش تولید خودرو در کشور فراهم نیست. درواقع زیرساخت های جاده ای امروز پاسخگوی ورود خودروهای جدید نخواهند بود.
عوامل یاد شده در کنار مشکلاتی همچون زیان انباشته صنعت خودرو، دست به دست هم داده و گره های موجود در این بخش را کور تر می کند.
درواقع میزان تولید باید هم راستا با زیرساخت ها و بررسی کارشناسی افزایش یابد در غیر این صورت افزایش آن هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
احمد جانجان کارشناس اقتصادی با اشاره به صنعت خودرو و اثر چنین تصمیماتی گفت: در حال حاضر افزایش یا تحمیل افزایش تولید به صنعت خودرو اشتباه است. اولین دلیل برای این موضوع اقتصادی است، زیرا نظام قیمت گذاری دستوری است.
وی ادامه داد: متاسفانه با قیمت گذاری دستوری، زیان به خودروساز تحمیل می شود. در چنین شرایطی تولید خودروی بیشتر منجر به افزایش زیان انباشته خواهد شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: درنتیجه اولین نکته آن است که نباید به صنعت خودرو تحمیل زیان داشت. اما موضوع دیگر آن است که وقتی برای چند سال زیانی را به یک صنعت تحمیل می کنیم، اولین دستاورد آن کاهش کیفیت است. درواقع نمی توان انتظار داشت تولیدکننده ای که با این زیان مواجه است خودرویی با کیفیت روانه بازار کند.
جانجان ادامه داد: صنعت خودرو امروز مجبور است برای تولید محصولاتی با کیفیت هزینه زیادی را پرداخت کند در حالی که با زیان انباشت مواجه است.
وی همچنین بیان کرد: در حالی انتظار افزایش تولید از صنعت خودروسازی می رود که تمام مواد اولیه را به قیمت روز خریداری کرده و در نهایت با قیمت گذاری دستوری محصول نهایی وارد بازار می شود. از سویی دیگر تفاوت قیمت کارخانه ای خودرو نسبت به بازار آزاد به جیب دلالان می رود.
این کارشناس معتقد است، باید با موانع و فسادهای موجود در صنعت خودرو برخورد شود اما نباید این اقدامات به صورت خطی باشد بلکه موارد باید به موازات جهت حل شدن، اجرا شوند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا