اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

سیمانی ها با 100 درصد ظرفیت فعالیت کنند

به گزارش صنعت کار، قطع برق واحدهای صنعتی مشکلات بسیاری را برای تولید به همراه داشت. اما در میان صنایع فولادی ها و سیمانی ها بیش از هر صنعت دیگر بار بی برقی را به دوش می کشند. اما چنین اتفاقی تنها به ضرر تولید خواهد بود.

نبود زیرساخت های اصلی تولید همچون برق و آب و… علاوه بر افزایش قیمت نهایی می تواند میزان سرمایه گذاری برای توسعه را کاهش دهد.

متاسفانه صنایعی همچون فولاد و سیمان در زمستان با کمبود گاز مواجه هستند و در تابستان با کمبود برق. این در حالی است بحران آب هم به شدت افزایش یافته است. این موضوعات می تواند زنگ خطر تعطیلی واحدهای صنعتی باشد.

این در حالی است که بخش صنعتی در حوزه هایی همچون فولاد طی سال های اخیر دست به سرمایه گذاری بسیاری زده و تلاش می کند کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.

حال علاوه بر مشکلاتی در تامین مواد اولیه، صنعت در تامین برق نیز با مشکل همراه است.

از سویی دیگر چنین آشفتگی هایی بازار را ملتهب کرده و قیمت ها را افزایش می دهد. چندی پیش مصطفی طاهری نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر برای افزایش قیمت تمام کالاهای اساسی فرمول خاصی به کار می برند؛ عرضه قطره چکانی، کلافه کردن مردم و مسئولان و راضی کردن جامعه به افزایش قیمت کالاهای اساسی.

این در حالی است که قطعی برق خط تولید بیشتر واحدهای سیمانی را متوقف کرده است. درنتیجه کاهش عرضه در بازار افزایش قیمت را به همراه دارد.

اما با این حال شرکت توانیر از تصمیم اخیر خود کمی عقب نشینی کرده است. محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر درباره رشد مصرف برق، اظهار کرد: رشد مصرف برق امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ده برابر شده که این رقم در تاریخ صنعت برق ایران بی سابقه است که گرما، رمزارز‌ها و رشد مصرف صنایع علت آن است.

متولی زاده با اشاره به اینکه کل مصرف انرژی صنایع فولاد و سیمان 260 هزار مگاوات در سال است گفت:​ هم اکنون 30 درصد از این میزان مصرف کاهش و به 200 هزار مگاوات رسیده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه از امشب صنایع سیمان با صد درصد ظرفیت و فولاد با 50 درصد ظرفیت می‌توانند فعالیت کنند افزود: از سه شب پیش با کاهش بار ما اجازه دادیم صنایع فولاد و سیمان شیفت آخر شب را به فعالیت بپردازند.

متولی زاده گفت:​ اعمال تعطیلی پنجشنبه‌ها در ادارات تاکنون سبب کاهش 500 مگاواتی مصرف برق شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه اعمال خاموشی سخت‌ترین کار برای صنعت برق است اضافه کرد:​ در چند وقت گذشته سه تن از همکاران ما برای اینکه چند روستا دچار خاموشی نشوند جان خود را از دست دادند.

تصمیم اخیر توانیر می تواند به بهبود شرایط بازار نیز کمک کند.امروز صنعت سیمان توان تولید ۱۰۰ میلیون تن را در اختیار دارد، در حالی که رکود در بخش مسکن و پروژه های عمرانی میزان تقاضای داخلی را به ۶۰ الی ۶۵ میلیون تن رسانده است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا